Hopp til innhold

Rogfast: Lastebiler sjekkes for varme bremser

Alle store kjøretøy som skal kjøre gjennom Rogfast skal bli sjekket med varmesøkende utstyr. Vegvesenet vil forhindre branner i tunnelen.

Rogfast sett fra kryss ved Knarholmen og sørover.

Rogfast sett fra kryss ved Knarholmen og sørover.

Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi as

E39 Rogfast blir verdens lengste undersjøiske tunnel når den står ferdig. Forbindelsen skal sørge for fergefri veiforbindelse mellom nord og sør i Rogaland, under Boknafjorden.

Nå får den planlagte tunnelen et av verdens mest avanserte overvåkingssystem for å stanse lastebiler med varme bremser fra å kjøre ned i tunnelen.

Tor Geir Espedal

Prosjektleder Tor Geir Espedal forteller at brannsikring er en viktig del av Rogfast-prosjektet.

Foto: Statens vegvesen

– Tyngre biler vil bli tvunget inn i et eget kjørefelt med en portal der bilene blir skannet for varmgang i bremser eller motor. Dersom det er for høy temperatur i bilene, vil de bli sluset bort fra tunnelen, forteller prosjektleder for utbyggingen, Tor Geir Espedal.

Brann i tunnel kan være katastrofalt

– Husk at dette er en svært lang tunnel, selv om det er mye sikkerhet i tunnelen, er det viktig å forhindre at potensielle brannbomber kommer inn i tunnelen. De få tilfellene der det har blitt brann i tunneler har vist at det kan være katastrofalt, sier Espedal.

Ingen varmesøk i Ryfast-tunnelen

Det er ikke planlagt noe lignende varmesøk i Ryfast-forbindelsen mellom Nord-Jæren og Ryfylke. Det skyldes at det er mindre tungtrafikk på denne strekningen, og at det ikke fantes slike varmesøk da reguleringsplanen for Ryfast ble vedtatt.