Av og til må de vente en time, hvis ikke to, for å få en kunde. Situasjonen blir bare verre og verre, mener drosjesjåførene i Stavanger.
De er svært frustrerte, og er helt klare i sitt syn:
– Jeg synes det er altfor mange drosjer ute på veiene i dag. Det er for mange som har drosjeløyve, sier drosjesjåfør Rafigh Azari.
Store uenigheter
Selv om drosjesjåførene klager, er det ikke alle som er enige. Daglig leder i Norges Taxi i Stavanger, Thor Jåsund, mener at det fortsatt er rom for flere drosjer på stavangerveiene.
– De 550 løyvene som er politisk vedtatt, må være på veien. Men per i dag ligger det 40 løyver som ikke er delt ut. Det er synd, fordi kunden må få den kapasiteten som er mulig å få, sier han.
Les også:
På bakgrunn av dette samlet hele taxibransjen seg i dag – med fylkespolitikere for å finne løsninger.
Jåsund møter lite forståelse hos styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen.
– Sånn som situasjonen er i Stavanger, så skulle fylkeskommunen ventet med å lyse ut nye drosjeløyver, sier han.
Thomassen støtter drosjesjåførenes påstand: Kapasiteten er allerede sprengt.
– I går spurte jeg en drosjesjåfør hvor lenge han hadde ventet på en kunde. Da sa han at han hadde ventet i en time og et kvarter, sier Thomassen oppgitt.
Treg behandlingstid
Men problemene stopper ikke der. De 40 løyvene Jåsund i Norges Taxi ønsker å få ut på veiene, må dessverre vente.
Dette på grunn av lang administrasjonstid hos fylkeskommunen.
– Dessverre var det en del løyver som ble liggende i samferdselsseksjonen tidlig på året, og det beklager vi, sier leder i Samferdselsutvalget, Ellen Solheim.
Hun forteller at de 40 løyvene nå er utlyst og tildelt til nye løyvehavere.
Taximarkedet må gjennom en revisjon
Under dagens møte var også Forbrukerrådet til stede. Taximarkedet er så komplisert og vanskelig å forstå, at noe må gjøres mener Forbrukerrådet.
– Hele markedet er modent for revisjon. Konkurransen er for dårlig, både på pris og kvalitet, sier seniorrådgiver Janne Pedersen.
Les også:
Dette blir godt tatt imot av både Solheim og Jåsund.
– At det er behov for en revisjon av hele taxinæringen, tror jeg vi kan være enige om, sier Solheim.
– Det hadde jeg sett fram til. Man slipper synsing, og får en ordentlig gjennomgang av både virkemidler og rammebetingelser, sier Jåsund.