Hopp til innhold

Flere barn skal få lære å sykle i trafikken

Også barn i Nord-Rogaland skal få bedre trafikkopplæring. En arbeidsgruppe skal de neste månedene jobbe for å få på plass en eller flere sykkelgårder.

Sandnes sykkelgård

På sykkelgården i Sandnes får barna lære seg trafikkregler i trygge omgivelser. Nå skal nordfylket få et lignende tilbud.

Foto: Francis Hess / Trygg Trafikk

– Jeg har likt tanken lenge, og nå blir det en realitet. Jeg håper jo at det kan bidra til bedre sykkelopplæring i nordfylket også, sier Torgeir Hellesen, leder i Sykkelbyen Haugesund-Karmøy.

Nylig vedtok Fylkestrafikksikkerhetsutvalget (FTU) å sette ned en arbeidsgruppe for å se på muligheter for sykkelgård i nordfylket. En sykkelgård er et område der barn kan trene på trafikkregler og sykkelbruk i trafikken.

Ingrid Lea Mæland

Ingrid Lea Mæland sier at de foreløpig ikke er sikre på om det blir en eller flere sykkelgårder.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Ingrid Lea Mæland fra Trygg Trafikk er leder i arbeidsgruppa, og hun forteller at hovedønsket deres er å stimulere til mer sykling.

– Når vi nå setter oss ned og evaluerer, må vi se på hvordan vi best kan gå frem for å få til en god og trygg opplæring på sykkel, sier hun.

Sykkelopplæring

ARKIVVIDEO (12.04.2012): Femteklassingene på Porsholen skole i Sandnes fikk opplæring i hvordan man skal ferdes i trafikken på sykkel.

Bruker erfaringer

Arbeidsgruppa skal undersøke hva som har vært bra med andre sykkelgårder, og hvordan man på best måte kan gå frem nå.

– Vi vil bruke erfaringer fra sykkelgården i Sandnes og andre steder. Vi vil også ha et godt samarbeid med kommunene i Nordfylket, sånn at alle som skal bruke den blir involvert i prosessen, sier leder i FTU Gustav Løge Fosse (KrF).

Gustav Løge Fosse

Gustav Løge Fosse forteller at bygging av sykkelgård må settes inn en større sammenheng, nemlig opplæring av barn og unge.

Foto: Torodd F Ottestad

Arbeidet med sykkelgård i Nordfylket har lenge vært et tema. Arbeidet begynte allerede i 2013, men ble stoppet. Nå har saken blitt behandlet av FTU.

– Vi ønsker å få til samme sykkelopplæring i Nord-Rogaland, som det man har i Sør-Rogaland, sier Fosse.

FTU er prinsipielt villig til å bruke inntil 2 millioner kroner fra Aksjonskolevei-midlene til etablering av anlegg. Kommunene må ikke bidra med egenandel, men må stille disponibel tomt til rådighet.

Vil få flere til å sykle

I Sandnes har de hatt sykkelgård siden 2010. Arbeidet med tilbudet i nordfylket skal begynne i løpet av kort tid. Mæland understreker at sykkelgården ikke nødvendigvis trenger å være helt lik den i sørfylket. Hun forteller at det finnes mange modeller både i Norge og rundt om i Europa på slike nærmiljøanlegg.

– Vi skal se på hva som vil være mest hensiktsmessig å gjøre for å få en god sykkelopplæring. Vi må tenke på hvordan vi kan få flere til å sykle, og i tillegg på en trygg måte, sier Mæland.

Arbeidsgruppen skal arbeide intensivt nå i vår, før de legger fram sitt resultat til FTU i starten av høsten. Da skal de endelige rammene for sykkelgård i nordfylket vedtas.

– Målet er at det skal bli sykkelgård. Men hvordan den skal se ut eller hvilken modell vi går for vet vi ikke enda, sier Fosse.

Sandnes sykkelgård

Hovedmålet med en sykkelgård er å trene på sykling og trafikkregler.

Foto: Francis Hess / Trygg Trafikk

Flere nyheter fra Rogaland