Hopp til innhold

Nå vil de ha M/S «Rogaland» som byskip

Riksantikvaren har freda M/S «Rogaland». Ildsjelene vil at fartøyet skal bli Stavangers byskip – men først skal hun på vedlikeholdsferie i over to måneder.

M/S «Rogaland»

M/S «Rogaland» er nå freda av Riksantikvaren. Nå vil stiftelsen at det skal bli Stavangers byskip. Ingen annen båt representerer Stavangers historie bedre, mener Sigurd Jansen og Arild Brattli.

Foto: Lise Andreassen Hagir / NRK

– Fredninga betyr veldig mye for oss. Vi går fra førstedivisjon til eliten. Nå er vi blant de skipene som virkelig betyr noe i Norge, sier Sigurd Jansen fra stiftelsen Veteranskipet Rogaland.

Onsdag kom nyheten om at passasjerskipet M/S «Rogaland» fra 1929 er fredet av Riksantikvaren. Passasjerdamperen gikk i den viktige kystruta mellom Oslo og Bergen.

Arild Brattli og Sigurd Jansen

Arild Brattli (t.v.) og Sigurd Jansen.

Foto: Lise Andreassen Hagir / NRK
M/S «Rogaland»

M/S «Rogaland» lå til kai i Vågen i Stavanger torsdag.

Foto: Lise Andreassen Hagir / NRK

Til Stavanger Aftenblad sier Jan Welde i Norsk Forening for Fartøyvern at «Rogaland» nå er på linje med Domkirken. «Fredningen er ikke minst en hyllest til alle de frivillige som har lagt ned en uvurderlig innsats i restaurering og bevaring av dette verdifulle historiske fartøyet,» sa riksantikvar Jørn Holme onsdag.

– Hadde aldri klart det uten frivillighet

Jansen er sammen med Arild Brattli et eksempel på de frivillige. De er ikke i tvil om at det hadde vært noe igjen å frede hvis det ikke var for ildsjelene.

I 2009 var det krise for skipet. Da holdt store vedlikeholdsutgifter på å knekke engasjementet, og stiftelsen ba både kommunen og fylkeskommunen om hjelp.

– Uten frivillighet hadde vi aldri klart å holde denne båten, sier Jansen.

Han håper nå at fredninga kan bety enda en ny, flott status: byskip for Stavanger.

Raskeste vei fra Stavanger til Oslo

– Vi har jobba for å få den freda, og nå har vi fått det til. Jeg mener det ikke er noen annen båt som representerer Stavangers historie bedre enn denne. Da den blei bygd, var det den hurtigste måten de reiste fra Stavanger til Oslo på. Til og med avisene i Oslo skrøt av denne båten, sier han.

– Den er spesiell for byen, sier Arild Brattli.

Før han fåt tatt fatt på innsatsen for å skaffe byskip-status, skal han imidlertid følge veteranen på det som vel kan sies å være en spa-behandling i utlandet. En tur til Latvia har lenge vært på trappene, men blitt utsatt på grunn av været. Nå håper han å kunne dra.

Skal til Latvia i ni uker

– Restaureringen består først og fremst av sandblåsing for å beskytte skipet på utsiden. Deretter skal vi å restaurere styrehuset, og annet innvendig, sier han, som skal være med på jobben i ni uker framover.

Sjøl om fredninga betyr at alt som skal gjøres med skipet, må godkjennes av Riksantikvaren, ser de to bare fordeler med det.

– Riksantikvaren har lovt at det følger penger med. Penger er noe vi alltid er på jakt etter. Den kan godt shines opp litt, sier Sigurd Jansen.