– Det siste vi trenger nå i vår region er økte kostnader for næringslivet og økte kostnader for dem som må ned i lønn eller eventuelt mister jobben, sier varaordfører i Sandnes Pål Morten Borgli (Frp).
Han mener det er fullt mulig å reverse den planlagte rushtidsavgiften på Nord-Jæren.
– Det er feil å straffe de som er helt avhengige av bilen på den mest prekære tiden av døgnet. Så opplever vi nå en situasjon i vår region der trafikken er på kraftig retur. Da er det i alle fall feil tidspunkt å innføre rushtidsavgiften på, sier Borgli.
- Les også:
Mindre rush i rushtiden
Det er stadig færre biler på veiene på Nord-Jæren, særlig i rushtiden.
Trafikken på morgen og ettermiddag toppet seg i 2012/2013 og har gått jevnt og trutt ned siden det.
I fjor passerte i snitt vel 4 200 biler på E39 ved Auglendshøyden mellom klokken sju og åtte om morgenen.Det er rundt 400 færre enn for tre år siden, en reduksjon på nesten ni prosent.
Den samme tendensen viser seg ved målepunktet på E39 på Forus. Her var antall biler i rushtrafikken i fjor rundt fem prosent lavere enn i toppåret 2013.
Tallene NRK har innhentet fra Statens vegvesen er gjennomsnitt for alle dager hele året. Dermed er også lørdager og søndager inkludert. Det kan bety at reduksjonen i rushtrafikken på hverdagene er enda større enn tallene viser.
Færre jobber, færre biler
NRK fortalte sist uke at trafikktallene fra 2015 viser nedgang på det meste av Nord-Jæren. I løpet av en gjennomsnittlig arbeidsdag passerte 900 færre biler Forus sammenlignet med 2014.
Overingeniør i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim, mener konjunkturnedgangen med økende arbeidsledighet er en av flere årsaker.
– Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunene jobber for å få flere til å velge miljøvennlige transportformer. Vi håper at dette er en medvirkende årsak og vil vedvare, sier Lygre Undheim.
Mulig å snu
– Jeg håper at de som har ivret for å innføre rushtidsavgift nå ser at dette blir en kostnadsutfordring for folk flest. Jeg opplever og at næringslivet skriker etter enda bedre rammebetingelser. Jeg håper og tror at vi klare å få en endring på dette, sier Borgli.
– Er dette noe Fremskrittspartiet kommer til å gjøre noe med politisk?
– Ja, vi følger selvfølgelig situasjonen nøye. Kanskje noen vi si at målet er nådd ved økte bompenger. Nedgangen skyldes tidene her i regionen, og ikke de politiske grepene som er gjort på avgiftssiden, mener Borgli.