– Fuglene blir vant med veldig mye så det om å gjøre variere metodene vi bruker for at de skal oppleve noe nytt og skremmende hele tiden, sier Pål Ranestad i Avinor.
Widerøe har 55 såkalte «bird strikes» på samvittigheten de siste 12 månedene, og SAS har opplevd 36 i samme periode. Totalt er det 300 av dem i Norge hvert år.
Sjebnesvangert for småfugler
De siste årene har antallet fugl/fly-kollisjoner vært stabilt, men noe økende. Denne uken møtes 125 fugle- og flyinteressert fra hele verden på Stavanger lufthavn Sola til internasjonal «bird strike»-konferanse.
På flyplassen utenfor oljebyen skjer det rundt femti kollisjoner i året, noe som gjør flyplassen til den mest utsatte i landet. Passende nok er det derfor der «bird strikes»-ekspertene møtes for å diskutere nye løsninger for å stoppe de heftige møtene.
– Det er farlig for småfuglene. Hvis de kolliderer med fly må de bøte med livet, sier ornitolog og rådgiver Christian Kierulf Aas ved Naturhistorisk museum.
- Les også: Laserkanoner skal skremme vekk fuglene fra flyplassen
- Les også: SAS-fly stanset av fugleflokk
– Fly kan falle ned
Men det er de større fuglene som er virkelig farlige for de av oss som reiser med fly.
– Fly kan falle ned. Det har, bank i bordet, aldri skjedd med sivile fly i Norge. Det har skjedd med militære fly fire ganger siden 1971. Det kan være farlig, sier han.
For å prøve å minske antallet fuglekollisjoner skal Wideroe prøve noe helt nytt for å prøve å skremme bort de fjærkledde.
– Wideroe og Naturhistorisk museum er sammen og et prosjekt der propellene på en del av Wideroes fly blir malt med hvite striper på en svart propell, slik at det blir et zebramønster. Det mønsteret tror vi skal føre til at fuglene oppdager flyene litt tidligere, og klarer å komme seg unna, sier Kierulf Aas.
- Les også: Farligste flyplass for fugler og fly
- Les også: Fløy inn i snøspurve-flokk
(Artikkelen fortsetter under videoen.)
Skal prøve ut flere løsninger
Det er i dag mange løsninger som brukes, og har blitt prøvd ut, rundt omkring i verden. Flere av landets flyplasser bruker skudd for å skremme bort fuglene og på Sola brukes det laser. Likevel er ikke Avinor og de andre fugle- og flyinteresserte fornøyde.
– Det er ingen firkantede løsninger. Det handler om å prøve og feile, sier Pål Ranestad i Avinor.
– Vi bruker litt lengre gress enn det som finnes på en norsk plen. Da får ikke fuglene den samme oversikten og blir utrygge og liker seg ikke, forklarer han.
- Les også: Måker truer flysikkerheten
- Les også: Widerøe-fly krasjet med fugler
Det forskes over hele verden
I København brukes jaktende hunder for å drive fuglene bort fra flyplassområdet. Det skal Lars Corse fra den danske hovedflyplassen informere om på konferansen.
En representant fra flyplassen i Barcelona snakke om å skremmer havfuglen skarv fra rullebanen. I tillegg foreleser eksperter fra blant annet Japan, Brasil, Nederland, Finland, Italia og Australia om hvordan de unngår kollisjoner mellom fugl og fly.
– Det forskes også på sopp i gresset som gir ubehag i magen til de som spiser det. Det er en del slike ting som vi skal snakke om, og har også en sesjon der representanter fra de forskjellige bransjene i flyindustrien om hva de ser for seg i fremtiden og hva de kan gjøre, sier Ranestad.
- Les også: Kollisjoner mellom fly og fugl øker mest på Værnes
- Les også: Nord-Norges farligste flyplass for fugler