Et av argumentene for forslaget er behovet for tidlig læring.
– Jeg mener skolestart for femåringer vil kunne gi store gevinster i form av bedre læringsutbytte for alle, og økt verdiskapning, sier Vinje til Aftenposten.
Hun synes ikke barn er for små til å ha sin første skoledag som fire-femåringer.
– Vi ser hvor mye tidlig innsats betyr, og det er viktig at vi beholder en felles arena for læring. Vi tjener på at folk kommer tidligere ut i arbeidslivet. Vi er ganske gamle når vi er ferdige med utdanningsløpet, sier hun til avisen.
Vinje er Høyres utdanningspolitiske talskvinne, og tror omleggingen vil være positiv både for samfunnet og for barna.
- Les også: Vil ha obligatorisk barnehage for femåringer
- Les også: Mye av spesialundervisningen er bortkastet
- Les også: Vil ha leksefrie ungdomsskoler
Får støtte i eget parti
Leder av Oslo Høyre, og Høyres parlamentariske leder, Nikolai Astrup, er blant flere sentrale Høyrepolitikere som gir sin støtte til forslaget, skriver Aftenposten. Han mener man også bør korte ned skoleløpet.
– Da vi innførte skolestart for seksåringer, gikk vi fra 12 til 13 års skolegang, uten at man lærte noe mer. Et sted å starte kunne vært å avslutte skolegangen etter 12 år, og i stedet fylle den med mer innhold, sier han.
Kunnskapsminister fra samme parti, Torbjørn Røe Isaksen, understreker overfor Aftenposten at dette ikke er offisiell Høyre-politikk ennå, og heller ikke en del av regjeringsplattformen.
– En slik omlegging vil koste mye. Vi må ansette flere lærere, og bygge om skoler. Men det er en interessant diskusjon, og bra at det lanseres og diskuteres forslag også når vi er i regjering. Men jeg må høre flere argumenter før jeg kan si at jeg støtter dette, sier Isaksen.
– Har det best i barnehagen
Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og Foreldreutvalget for grunnopplæringen er alle motstandere av å sende fire-femåringene inn i skolesystemet.
– Vi er enige i at tidlig læring er viktig, men vi mener at den bør skje på barns premisser. Femåringer lærer best i gode barnehager, sier nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad til Aftenposten.
– Det virker som om Kristin Vinje ikke tror at læring begynner før barna kommer på skolen, sier leder i Elevorganisasjonen, Liv Holme Heide.
Foreldreutvalget for grunnopplæringen frykter at lærere ikke har kunnskap til å håndtere så små barn.
– I barnehagen skal alle ansatte ha kompetanse på femåringer. I skolen er voksentettheten mindre. Det er en stor sannsynlighet for at femåringen får en lærer som ikke "kan" femåringer, mener leder Elisabeth Strengen Gundersen.