– Det ble en lang debatt, med stort engasjement rundt denne saken. Etter hvert ble det et ganske klart flertall imot rushtidsavgift, sier Oslo Høyres leder Nikolai Astrup til NRK.
For eller imot rushtidsavgift i Oslo var en av sakene som ble behandlet på Oslo Høyres årsmøte lørdag.
Rushtidsavgift i bomringen har vært stridstema i Oslo og Akershus i årevis.
Det er innbitt motstand fra nettopp Høyre som har gjort at andre partier har latt ballen ligge død i det store forliket om samferdselspolitikken i Oslo-området, den mye omtalte Oslopakke 3.
- Les også: Rushtidsavgift lite aktuelt
- Les også: Rushtidsavgift innføres
Ville ha prøveprosjekt
Men før helgen ble det kjent at sju av åtte medlemmer som har laget resolusjonsforslag til helgas årsmøte for Oslo Høyre sa ja til rushtidsavgift som et prøveprosjekt, mot at det blir gratis å passere bomringen om natta.
Dermed var spenningen stor før voteringen lørdag ettermiddag.
– Det var flere grunner til at vi landet på å ikke prøve ut rushtidsavgift. Den kan være til hindre for Oslopakke 3-avtalen. Vi vil heller ikke at småbarnsfamilier og andre som er avhengig av å kjøre gjennom bomringen i rushen skal belastes ytterligere for dette.
Dessuten mente flertallet på møtet at man heller bør legge til rette for bedre kollektivtrafikk, og på den måten lokke folk vekk fra bilen.
– Vi vedtok blant annet å satse sterkere på t-banen, med t-bane til Fornebu og Ahus, og legge trykk på å få til en ny t-banetunnel gjennom sentrum. Dessuten vil vi ha flere avganger i kollektivtrafikken om natten, sier Astrup.
Han vil ikke fortelle om han stemte for eller imot forslaget.
– Det er ikke det viktige her. Det viktige er at vi nå har på plass et bredt forankret standpunkt.
– Veiene er overbelastet
Forkjemperne for rushtidsavgift i partiet mener det er nødvendig med økte priser i bomringen for å få ned trykket på veiene.
– Vi opplever lange køer inn til Oslo om morgenen og ut av Oslo om ettermiddagen. Veiene er overbelastet og vi er nødt til å få flere folk fra bil til kollektivt. Eventuelt få flere inn i samme bil, for å lette det enorme trykket som er på veiene våre, sa komiteens leder Øystein Sundelin før lørdagens avstemning.
Men de fikk ikke støtte fra flertallet i Oslo Høyre, som mener et prøveprosjekt med rushtidsavgift ikke er veien å gå.
– Veldig skuffet
Natur og ungdom holdt en demonstrasjon i morgentimene lørdag, foran lokalene der årsmøtet fant sted. De ville oppfordre politikerne til å stemme for rushtidsavgift.
– Vi er veldig, veldig skuffet. Rushtidsavgift er et effektivt virkemiddel for å redusere luftforurensing. Erfaring viser at trafikken i andre byer som har innført tiltaket har sunket med opptil 25 prosent, sier nestleder i Natur og ungdom i Oslo, Andreas Haakonsen.
Han mener det trengs både pisk og gulrot for å få folk til å reise kollektivt.
– Oslo har som mål å redusere klimautslippene med 50 prosent innen 2030, og da må man legge press på bilistene. Avgiften vil også føre til mindre køer og bedre fremkommelighet for de som faktisk må kjøre bil, mener han.