Det var én prosent mer biltrafikk i Oslo i 2014 og 1,4 prosent mer i Akershus. Det viser de offisielle trafikktallene fra Statens vegvesen, den såkalte Vegtrafikkindeksen.
På landsbasis økte trafikken med 1,7 prosent, mens folketallet i Norge kun økte med 1,1 prosent.
Fornøyd med tallene
Stortinget har vedtatt at all vekst i persontrafikken i storbyområdene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Likevel er sekretariatsleder for Oslopakke 3, Terje Rognlien, godt fornøyd med tallene.
– Det er riktig at trafikkveksten var noe større enn året før, men den er godt under befolkningsveksten, særlig hvis vi ser dette i et litt lengre perspektiv, sier Rognlien.
Siden 2007 har befolkningen i Oslo og Akershus økt med 14 prosent. I samme periode har biltrafikken økt med bare én prosent i Oslo og sju prosent i Akershus.
Antall passasjerer i kollektivtrafikken økte i perioden 2007-2013 (fjorårstallene er ikke klare) med 31 prosent i Oslo og 42 prosent i Akershus.
– Lokalpolitisk har det vært målrettet innsats for å øke kollektivtrafikken. Utfordringen er å få opp gang- og sykkelandelen, ikke bare av hensyn til trafikken, men også av helsemessige årsaker, sier Terje Rognlien.
- Les også: Går mot dieselforbud i Oslo
- Les også: Foreslår å doble sykkelreiser
Hvorfor kjørte færre bil i 2009?
Går vi bak tallene som viser en tilnærmelsesvis nullvekst i Oslo-trafikken siden 2007, finner vi noe interessant. I 2009 var det nemlig en kraftig nedgang i biltrafikken både i Oslo og Akershus, en nedgang som for Oslos del startet året i forveien.
Trafikkanalytikerne i Statens vegvesen peker på tre årsaker til "duppen" i bilkjøringen dengang:
- Bomavgiftene økte kraftig, særlig ved at periodekortene forsvant og det såkalte Bærums-snittet ble innført.
- Prisen på månedskortet for kollektivtrafikken i Oslo ble satt ned.
- Etterdønninger etter finanskrisen.
Viser ikke disse erfaringene at det bare er å skru opp prisen i bomringen, og vips; så blir målet om nullvekst i biltrafikken nådd?
– Det er nok et mer sammensatt bilde enn det. Dagens bompengesystem ble vedtatt i revidert avtale om Oslopakke 3 i 2012. Vi skal i gang med en ny forhandling neste år, og jeg er rimelig sikker på at det da blir tema på nytt, sier Terje Rognlien.
- Les også: – Dropp E18, øk heller bompengene
- Les også: Bomstrid i Høyre