Hopp til innhold

Stadig flere kjører bil i Oslo og Akershus

Biltrafikken i Oslo og Akershus økte mer i 2014 enn året før. Men fortsatt er trafikkveksten lavere enn befolkningsveksten. Ellers i landet er det omvendt.

Kø på E18 ved Skøyen

Biltrafikken økte med én prosent i Oslo og 1,4 prosent i Akershus i 2014.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Det var én prosent mer biltrafikk i Oslo i 2014 og 1,4 prosent mer i Akershus. Det viser de offisielle trafikktallene fra Statens vegvesen, den såkalte Vegtrafikkindeksen.

På landsbasis økte trafikken med 1,7 prosent, mens folketallet i Norge kun økte med 1,1 prosent.

Fornøyd med tallene

Stortinget har vedtatt at all vekst i persontrafikken i storbyområdene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Likevel er sekretariatsleder for Oslopakke 3, Terje Rognlien, godt fornøyd med tallene.

– Det er riktig at trafikkveksten var noe større enn året før, men den er godt under befolkningsveksten, særlig hvis vi ser dette i et litt lengre perspektiv, sier Rognlien.

Terje Rognlien, Oslopakke 3, Statens Vegvesen

Terje Rognlien sier at trafikkutviklingen viser en positiv tendens over tid.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

Siden 2007 har befolkningen i Oslo og Akershus økt med 14 prosent. I samme periode har biltrafikken økt med bare én prosent i Oslo og sju prosent i Akershus.

Antall passasjerer i kollektivtrafikken økte i perioden 2007-2013 (fjorårstallene er ikke klare) med 31 prosent i Oslo og 42 prosent i Akershus.

– Lokalpolitisk har det vært målrettet innsats for å øke kollektivtrafikken. Utfordringen er å få opp gang- og sykkelandelen, ikke bare av hensyn til trafikken, men også av helsemessige årsaker, sier Terje Rognlien.

Hvorfor kjørte færre bil i 2009?

Går vi bak tallene som viser en tilnærmelsesvis nullvekst i Oslo-trafikken siden 2007, finner vi noe interessant. I 2009 var det nemlig en kraftig nedgang i biltrafikken både i Oslo og Akershus, en nedgang som for Oslos del startet året i forveien.

Trafikkanalytikerne i Statens vegvesen peker på tre årsaker til "duppen" i bilkjøringen dengang:

  • Bomavgiftene økte kraftig, særlig ved at periodekortene forsvant og det såkalte Bærums-snittet ble innført.
  • Prisen på månedskortet for kollektivtrafikken i Oslo ble satt ned.
  • Etterdønninger etter finanskrisen.

Viser ikke disse erfaringene at det bare er å skru opp prisen i bomringen, og vips; så blir målet om nullvekst i biltrafikken nådd?

– Det er nok et mer sammensatt bilde enn det. Dagens bompengesystem ble vedtatt i revidert avtale om Oslopakke 3 i 2012. Vi skal i gang med en ny forhandling neste år, og jeg er rimelig sikker på at det da blir tema på nytt, sier Terje Rognlien.