Hopp til innhold

Krever at City Taxi fratas drosjeløyver

Drosjesjåfører krever at City Taxi skal fratas drosjeløyver fordi selskapet skylder dem millionbeløp.

City Taxi Oslo

City Taxi skylder ni personer til sammen rundt en millioner kroner.

Foto: Ida Jørgensen / NRK

Tidligere drosjeeier i City Taxi Abdul Jabbar Ghani måtte vente over to år på få 270 000 kroner som selskapet skyldte ham. Han fikk først pengene sine tilbake etter at NRK Østlandssendingen tok fatt i saken.

– Jeg har lånt penger fra faren min, fra kona mi og fra vennene mine. Og jeg har ikke kunnet betale tilbake, sier Ghani.

Han hadde to biler og fem sjåfører. Nå har han én bil og kjører alene.

Dette er ikke første gang det er bråk rundt drosjesentralen City Taxi og eier Wilhelm Clausen. Selskapet har 80 drosjer, og 20 av disse står Clausen selv bak.

Skylder en million kroner

Advokatfirmaet Schjødt & Co. representerer ni personer som City Taxi til sammen skylder ca. én million kroner.

– Dette er ikke normalt, det skal ikke være sånn. Hadde det vært en annen drosjeeier hadde løyvene blitt inndratt for lengst, sier rådgiver i advokatfirmaet Geir Paulsen.

City Taxi og Wilhelm Clausen har skyldt Abdul Jabbar Ghani 270 000 kroner helt siden 2009.

Krever at løyvene trekkes tilbake

Pengene stammer fra drosjekunder som har betalt for turen med kredittkort, men som selskapet ikke betaler tilbake til sjåførene slik det skal.

Advokatfirmaet Schjødt & Co. krever nå at bankgarantien og løyvene til Wilhelm Clausens 20 drosjebiler trekkes tilbake.

– City Taxi har forpliktet seg til å betale ut kredittpenger to ganger i måneden, altså hver fjortende dag, men de har latt enkelte drosjeeiere vente i opptil to år. Og det er klart, det går ikke, sier Paulsen.

Kommunen vil ikke kommentere saken

Men Bymiljøetaten, som har ansvar for drosjesaker i Oslo kommune, vil ikke trekke tilbake drosjene som Clausen selv står bak.

Kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen sier at de ikke vil kommentere saken fordi den fortsatt er til behandling i etaten.

– Denne saken er ute av verden, saken er trukket og betalt, sier Wilhelm Clausen.

– Jeg tapte fem millioner kroner på båtprosjektet med taxibåt i Oslofjorden og hadde ikke nok inntekter til å møte kostnadene. Det måtte jeg slite med i to og et halvt år. Jeg regner med å ha nedbetalt det siste i løpet av to- tre måneder.