37-bussen - Etter 22.juli sluttet 37 bussen å stoppe i regjeringskvartalet. - Foto: Stig Morten Waage / NRK

Etter 22.juli sluttet 37 bussen å stoppe i regjeringskvartalet.

Foto: Stig Morten Waage / NRK

Frykter at 37-bussen kan forsvinne

Oslo kommune vil at 37-bussen igjen skal stoppe i regjeringskvartalet, slik den gjorde før 22.juli. Men det er usikkert hvor bussen skal gå i fremtiden.

Før sommeren stoppet 37-bussen midt i regjeringskvartalet. Men etter 22.juli svinger den i stedet ned i Hammersborgtunnelen, på vei til Jernbanetorget.

Når regjeringen nå har bestemt at de fleste departementene skal være i regjeringskvartalet i fremtiden, sår det usikkerhet om hvor 37-bussen skal gå.

Ola Elvestuen (V) - Ola Elvestuen synes det er synd at 37 bussen ikke lenger stopper i regjeringskvartalet. - Foto: Jørgen Eide / NRK

Ola Elvestuen synes det er synd at 37 bussen ikke lenger stopper i regjeringskvartalet.

Foto: Jørgen Eide / NRK

– Den løsningen vi har nå er ikke god ut fra et kollektivtransportsynspunkt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

– Vi mener at det må være mulig å finne frem til gode løsninger, også gjennom regjeringskvartalet hvor 37-bussens vanlige rute er.

Mister passasjerer

Ifølge Ruter har den populære ruten allerede mistet mange passasjerer, og det er usikkert om Akersgata vil åpnes opp igjen for trafikk.

Samtidig ligger Y-blokken i regjeringskvartalet på toppen av Hammersborgtunnelen, der bussen går i dag. Og det regnes også som en sikkerhetsrisiko.

– 37-bussen er veldig viktig for Oslo, og det er klart at det er viktig for oss å klare å beholde den, sier Elvestuen.

Han vil helst at bussen skal gå der den gikk før. Han ser for seg at Akersgata kan forbeholdes busser og gående.

– Det kan være en løsning. Men først og fremst så må kommunen og staten nå samarbeide for å finne frem til løsninger som er til det beste - for sikkerheten og for byens funksjon.

Artikkelen fortsetter under bildet

37-bussen - Etter 22.juli svinger den i stedet av og ned i Hammersborgtunnelen, på vei til Jernbanetorget. - Foto: Stig Morten Waage / NRK

Etter 22.juli svinger den i stedet av og ned i Hammersborgtunnelen, på vei til Jernbanetorget.

Foto: Stig Morten Waage / NRK

Viktig rute

For mange passasjerer er 37-bussen, som kjører ra Nydalen i nord til Helsfyr i øst, en viktig del av hverdagen.

– Hvis den blir borte så er det krise, sier en av passasjerene.

– For meg som bor på Bjølsen så har jeg spart haugevis med penger ved å ta 37- bussen, for den går jo døgnet rundt.

Likevel er folk også opptatt av at sikkerheten skal komme først.

– Jeg synes det hadde vært en fordel hvis den gikk forbi Apotekergata som den gjorde før, men jeg tror nok at sikkerheten til regjerning og statsadministrasjonen kommer før min bekvemmelighet med bussen.

Siste videoer

Regjeringen gjør ingen ting for å stoppe ødeleggelse av torvmyrer i Norge, men bruker milliarder av kroner på å bevare slike myrområder i regnskogene i Indonesia og Malaysia.
Danserne i Nasjonalballetten er vante til raske trinn med hopp og sprett, men DENNE gangen skal alt gjøres så sakte som mulig. Balletten "Last Touch First" er nemlig i "slow motion".
Bønder på Romerike frykter jordras som i verste fall kan ta liv. Gamle avløpsrør fra 70-tallet er i ferd med å kollapse, slik at jordene blir oversvømte. Sist helg førte kraftige regnbyger til at deler av et jorde i Sørum forsvant.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Det er blitt trendy å bygge miljøvennlig. Sjøvann til oppvarming og blomstereng på taket er noen av de grønne tiltakene i nye store bygg i Oslo og Akershus.
Stengte gater og gravearbeid i Oslo sentrum er et stort problem for politi, brann og ambulanse når de skal rykke ut på oppdrag.
Lokale bønder i Gjerdrum og Eidsvoll står bak arbeidene i Landart 2014.