Hopp til innhold

Begjært konkurs 53 ganger på to år

Konkurstruslene hagler rundt City taxi og sentralens eier Wilhelm Clausen. Sjåfører har i lang tid kjempet for å få pengene sine fra sentralen.

City Taxi Oslo

I tillegg til alle konkursbegjæringene har taxisentralen mer enn 200 inkassosaker mot seg, fordi selskapet betaler regningene sine for sent.

Foto: Ida Jørgensen / NRK

City Taxi har vært begjært konkurs ialt 53 ganger de siste to årene, det viser tall fra Oslo byfogdembete og Øvre Romerike tingrett.

– Ved siste konkursbegjæring sa dommeren «Clausen nå må du slutte å belaste vårt system». Clausen svarte at «jeg er nødt til å gjøre ting på min måte». Så dette er nok noe han kommer til å fortsette med: å vente med å betale til han blir begjært konkurs, sier Geir Paulsen.

Paulsen kjenner Wilhelm Clausen og hans forretninger svært godt. Han har jobbet for City taxi i 10 år, først som drosjesjåfør og senere som administrasjonsansvarlig fra 2005 og fram til midten av 2010. Paulsen beskriver seg selv i denne perioden som Clausen stedfortreder og høyre hånd.

– Clausen spurte på et tidspunkt, hvor det ble veldig stor pågang fra kreditorer på grunn av manglende betaling, om jeg kunne være hans stedfortreder så de andre skulle få arbeidsro, sier Paulsen.

Må slåss for pengene

City taxi står bak 80 av Oslos drosjer, men sjåfører har i lang tid måttet slåss for å få penger fra sentralen som de skal. Først etter at Østlandssendingen tok fatt i saken for en uke siden, fikk to av sjåførene utbetalt det de har hatt krav på - i tre år.

Sentralens eier, Wilhelm Clausen, innrømmer at han har hatt store økonomiske problemer, men sier han er i ferd med å komme på fote igjen.

Økonomiproblemene skyldes at Clausen tapte fem millioner kroner på et mislykket prosjekt med taxibåter på Oslofjorden. Men han mener nå at han skal kunne gjøre opp for seg og være kvitt all gammel gjeld i løpet av sommeren.

Vil ikke snakke med media

Geir Paulsen ble for to år siden sagt opp på dagen i City taxi etter en personkonflikt.

Wilhelm Clausen mener nå at Paulsen bare vil lage bråk for ham som tidligere arbeidsgiver. Clausen vil ikke uttale seg om saken på radio fordi han ikke stoler på media. Men Geir Paulsen avviser at han er ute etter hevn:

– Det er jeg ikke ute etter. Jeg ønsket egentlig ikke å ha mer kontakt med verken Clausen, City taxi eller drosjenæringen, men tidligere ansatte og samarbeidspartnere har kontaktet meg fordi de vet at jeg kanskje kan hjelpe dem med å få penger de har tilgode. Det har vært lettere å gjøre det, enn å si nei, som er en større belastning, sier Paulsen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Taxier

City taxi står bak 80 av Oslos drosjer. Arkivfoto.

Bråk siden starten

Men bråk har det vært rundt Wilhelm Clausen nær sagt helt siden han fikk starte City taxi i 2004. Da Oslo kommune gransket drosjebransjen for tre år siden, ble det reist spørsmål ved hvorfor Clausen fikk lov til å drive drosjesentral.

Reglene krever at den som skal starte sentral må ha plettfri vandel, men Clausen var tre ganger straffet for økonomisk kriminalitet.

Granskingsrapporten fra PricewaterhouseCoopers antydet at han likevel fikk starte sentral, fordi han hadde et svært nært vennskap til en saksbehandler i kommunen.

Anmeldt for regnskapsrot og skatteunndragelse

Clausen sier han aldri ble innkalt som vitne i granskingen og avviser beskyldningene.

Men siden da har et av selskapene hans gått konkurs og han er anmeldt for regnskapsrot og skatteunndragelse på i alt 1,5 millioner kroner. Politiet etterforsker fortsatt denne saken.

– Venter til dagen før eller samme dag

Det renner altså inn med konkursbegjæringer og inkassosaker mot City taxi fordi Wilhelm Clausen er en dårlig betaler.

Geir Paulsen sier, som tidligere administrasjonssjef i selskapet, at det er Clausens måte å drive forretninger på.

– Clausen har sett på dette som en grei måte å få utsatt sine betalinger på. Han venter til dagen før eller samme dag som konkursmøtet er. Da betaler han og ringer og sier ifra eller sender en e-post. Så må vi trekke saken tilbake fra tingretten eller Oslo byfogdembete.