Hopp til innhold

400 år gammel trebåt

Arkeologer har gravd fram en båt fra 1600-tallet på Sørenga der senketunellen i Bjørvika skal bygges.

Skipsfunn, Sørenga
Foto: NIKU

I mars fant Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) de første båtrestene og denne uka ble hele båten gravd fram.

Båten er en nesten 15 meter lang frakteskute i eik, og det er fullt mulig å se at det er en båt, sier Petter Molaug, forsker og arkeolog ved instituttet.

- Det meste av båten er intakt, men en del ble borte under gravearbeidet i mars. Og båten er brettet ut og presset flat, forteller Molaug.

1600-tallsbåt graves fram
Foto: Frode Wik / NRK

 

- Kjempespennende

- Dette er en kjempespennende ting å finne midt i blåleira på Sørenga i Oslo, sier Molaug.

Han forteller at båten ble funnet under brygga på Sørenga som ble bygget på slutten av 1800-tallet. 

Der båten sank, var fjorden da rundt fem meter dyp, men senere er båten dekket av leire og sagflis fra Akerselva.

Nytt kjøremønster i Oslo
Foto: Statens vegvesen

 

Funnet i traseen til senketunellen

Båten ble funnet i traseen der senketunellen som er en del av fremtidens E18 skal ligge. NIKU har hatt i oppdrag å overvåke gravearbeidet der.

I mars gravde anleggsarbeidere opp deler av en båt.

- Vi rotet igjennom haugene med slam, og fant alle disse båtdelene. Vi visste hvilket område massene stammet fra, på den måten fant vi båten. I august borret vi for å se se hvor stor båten er, og hvor dypt den lå, forteller Molaug.

1600-talls båt graves fram
Foto: Frode Wik / NRK

 

Leter fram historien

Selv om arkeologene bare har begynt arbeidet med å undersøke den gamle båten, er det endel de kan fastslå, eller gjette seg til når det gjelder båtens historie.

- Båten kan ha forlist i kraftig sjø, men det kan også vært en gammel båt som lå fortøyd oppover i elva, og som slet seg og deretter sank. Vi har ikke funnet noen rester etter masten, båtutstyr eller last, sier Molaug.

Han forteller at båten anntakelig har vært brukt til å frakte trelast. Den hadde seilmast, og et ror. Akter var det et lite dekk, mens resten av båten var åpen.

Et handelskip av eik

- Det var ikke et krigsskip, og det var ingen komfort for å frakte passasjerer, derfor kan vi si ganske sikkert at dette var et handelsskip.

- Størrelsen passer til kystfrakt, vi kan tenke oss at den ble brukt til å frakte tømmer ned til Danmark, sier Molaug.

Nå skal båten tegnes og fotograferes slik at de kan gjenskape måten båten var. Arkeologene skal plukke båten fra hverandre, rengjøre delene og konservere den.

Etter at de er ferdige med sitt arbeid vil det bli klart om den skal stilles ut.

1600-tallsbåt graves fram
Foto: Frode Wik / NRK

Båten er presset flat

- Det er viktig å undersøke ordentlig hvilken teknologi som er brukt for å bygge båten. Vi kan finne ut når og hvor den er bygget. Det er vanskeligere å anslå hvor gammel den var når den sank, men det virker som den har vært reparert flere ganger.

- Deretter er det viktig å konservere båten. Det er et tidkrevende og møysommelig arbeid. Hvis båten skal stilles ut må delene bearbeides ganske mye for at den kan settes sammen som en hel båt, ettersom den er presset flat og har kommet ut av fasongen, sier Molaug.

Båten er en nesten 15 meter lang frakteskute i eik og