I 2013 fikk Tollvesenet klarsignal til et prøveprosjekt med utrykningskjøring i Region Øst-Norge. Da fikk de ta i bruk både blålys og sirener på bilene sine.
Erfaringene var så gode at ordningen gjøres permanent.
– Vi har veldig gode erfaringer. Vi har blitt mer synlige og har unngått farlige situasjoner. Vi har ikke hatt noen alvorlige situasjoner eller uhell i løpet av hele prøveperioden, sier toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse.
- Les også:
Øker sikkerheten
Onsdag delte Røse ut kompetansebevis til nye utrykningssjåfører på Ørje tollstasjon. Han er glad for at Tollvesenet fått utrykningsstatus.
– Vi øker sikkerheten både for våre tjenestemenn, for kontrollobjekter og for andre veifarende. Det er fordi selve stansingen av kontrollobjektet kan gjøres på en bedre og tryggere måte når vi har fått utrykningsmyndighet, sier Røse.
– Nå kan vi bruke bruke blålys for å markere at her er det en myndighet, og nå skal de stanse.
– Primitive instrumenter
Før tollvesenet på Østlandet tok i bruk blålys og sirener, var de nødt til å holde en lommelykt ut av vinduet på bilen når de skulle stoppe noen langs veien.
– Tidligere har vi hadde ulike primitive instrumenter som en håndholdt lampe. Den kunne misforstås, men nå er det ingen tvil om at det er Tollvesenet som kommer, sier Røse.
Tolloverinspektør Morten Waldenstrøm er enig i at blålys er veien å gå.
– Det har vært vellykket fra dag én. Vi har funnet vår plass i blålysriket og nå begynner vi å bli bekvemme med å bruke verktøyet.
– Grensepasserende vil merke forskjellen ved at de røde lysene som har lyst opp rundt omkring blir borte, og så kommer det blålys i stedet, sier han.
- Les også: