Hopp til innhold

Tollerne fornøyde med blålys-effekt

– Har gjort det tryggere for både oss og trafikantene, sier kontorsjefen på Svinesund.

Wenche Fredriksen med blålys

Tollregion Øst-Norge, som dekker grensen mellom Norge og Sverige fra Svinesund til Trysil, fikk fra sommeren 2013 muligheten til å ta i bruk blålys og sirener. Ordningen er foreløpig bare et treårig prøveprosjekt, men kontorsjef Wenche Fredriksen håper det blir en permanent løsning.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Fra og med i fjor sommer fikk Tollvesenet muligheten til å bruke blålys og sirener for å vinke inn biler til kontroll utenfor tollstasjonene. Kontorsjef Wenche Fredriksen i tollregion Øst-Norge forteller at de kun har positive erfaringer med dette så langt.

– Det er bare fordeler ved dette. Nå kan vi få stanset biler ved å vise med signal hvem vi er. Dette gjør det jo tryggere for både trafikanter og dem som skal bli stanset, sier hun til NRK.no.

– Brukes daglig

Wenche Fredriksen

Kontorsjef Wenche Fredriksen ved tollstasjonen på Svinesund forteller at de bare ser fordeler ved prøveprosjektet med blålys.

Foto: Christopher Oulie

– I tillegg kan vi jo nå bruke andre kontrollmetoder sånn at vi kan få stanset flere av de bilene vi ønsker.

Ifølge Fredriksen har blålysene blitt brukt daglig siden i fjor sommer. Og det er en klar forbedring fra det utstyret Tollvesenet tidligere hadde til rådighet for å stanse biler utenfor tollstasjonene.

– Tidligere var vi jo avhengige av å stå og vinke med en lykt, faktisk, hvis vi ikke sto på bemannet på Svinesund.

– Nå kan vi gi et helt klart signal, og vi kan også kjøre etter biler og få stoppet dem ved å gi tegn med blålys.

Håper det blir permanent

Foreløpig er dette bare et treårig prøveprosjekt i tollregion Øst-Norge. Det betyr at tollerne langs svenskegrensen fra Svinesund til Trysil kan bruke blålys og sirener for å stoppe kjøretøy som de mistenker at inneholder smuglervarer.

– Vi har jo hatt en ønske om å få blålys siden slutten av 90-tallet. Så dette var etterlengtet, sa kontorsjef Morten Nystuen ved tollstasjonen i Kongsvinger til NRK for ett år siden.

Før blålysene ble tatt i bruk ble 80 ansatte i tollregionen grundig kurset i utrykningskjøring. Nå skal tollerne bruke de to neste årene på å høste erfaringer med prøveprosjektet.

Kontorsjef Wenche Fredriksen på Svinesund ønsker sterkt at utstyret skal bli en langsiktig løsning.

– Vi har laget strenge instrukser og retningslinjer for bruken, og for at det skal fungere bra. Så det er noe vi absolutt håper på at blir videreført og permanent, sier Fredriksen.

Asle Farbergs lykt

Tidligere måtte tollerne bruke denne lykta for å vinke inn bilene til kontroll.

Foto: Birger Kjølberg / NRK