Luftfartstilsynet utførte et såkalt HMS-tilsyn hos Ryanair på Moss lufthavn Rygge i juni i år. Der kom det fram at arbeidskontraktene for kabinansatte og piloter ikke sier noe om arbeidstid eller pauser.
Nå krever tilsynet at Ryanair innen 19. desember endrer alle de 180 arbeidskontraktene på Rygge, slik at det går fram hvilken arbeidstid den enkelte arbeidstaker har.
– Kontraktene skal tilfredsstille norsk arbeidsmiljølov, sier leder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, Trond-Eirik Strand.
Risikerer dagsbøter
Strand understreker at uten slike bestemmelser kan en arbeidsgiver uten forvarsel redusere arbeidstiden til en ansatt uten at dette er kontraktsbrudd.
– Det skal ikke herske tvil om hvor mye de skal jobbe i henhold til arbeidskontrakten, slår Strand fast.
Tilsynet på Rygge skjedde etter at Ryanair hadde hatt sin norske base på Rygge i over tre år, og jevnlig fått kritikk fra norske fagforbund for dårlige arbeids- og lønnsforhold.
I sitt brev til Ryanair 22. november skriver Luftfartstilsynet at de vil vurdere dagmulkter dersom kravet om endrede kontrakter ikke oppfylles.
Trond-Eirik Strand håper dette ikke blir nødvendig, og sier de er i god dialog med Ryanair.
– Ryanair har svart oss positivt, men vi er fortsatt i en dialog for å se hvordan dette kan løses.
- Les også:
Parat: – Viktig for konkurransen
Ryanair har i sine skriftlige tilsvar til Luftfartstilsynet sagt at de anser irsk avtalerett som gjeldende for sine ansatte som er knyttet til basen Rygge.
Alle de 180 arbeidstakerne bor i nærheten av Rygge, og starter og avslutter arbeidet her. I løpet av dagen jobber de om bord på flyene som flyr internasjonale ruter.
Fagforeningen Parat synes Luftfartstilsynet gjør rett i å stille krav til Ryanair.
– Det er viktig for konkurransen i forhold til norsk-utenlandske selskap i Norge, og det er viktig for norske arbeidstakere og også andre arbeidstakere fra andre land som er i Norge, sier nestleder i Parat Vegard Einan.
Ryanair ønsker ikke å kommentere saken så lenge den pågår med norske myndigheter.