Stortinget vedtok torsdag at veibyggingen i bypakka for Nedre Glommaregionen kan starte.
Det er planlagt at strekningen Seut-Simo skal åpnes i 2017, samtidig skal de seks første bomstasjonene rundt Fredrikstad settes i virke, skriver Fredriksstad Blad. Det skal fortsatt være bomstasjon på begge bruene til Kråkerøy.
Dette er de planlagte bommene:
- Fredrikstadbrua
- Seut
- Veumveien
- Tre ved Råbekken
Det er lagt opp til enveis innkreving i alle bomstasjonene i retning mot Fredrikstad sentrum.
Fra 2019 blir det første bommene satt opp i Sarpsborg. Når hele bompakken er ferdig skal det være til sammen 23 bomstasjoner i de to byene.
726 millioner i bompenger
Om bompengene står det i innstillingen til Stortinget at:
De totale bompengeinntektene i denne perioden er beregnet til 726 mill. kroner i 2014-priser. Av dette er 555 mill. kroner forutsatt brukt til prosjekter og tiltak innenfor Bypakke Nedre Glomma, 75 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og 96 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.
Til sammen er det lagt opp til å hele prosjektet skal koste 1,2 milliarder kroner, står det på Stortingets nettsider. Fase 1 skal være ferdig finansiert i løpet av fire år.
– Vedtar bypakke, ikke bompengering
Ordfører i Fredrikstad, Jon Ivar Nygård, velger å fokusere på at det endelig blir muligheter for å oppgradere veiene i byen.
– Jeg tenker at man ikke har vedtatt en bompengering, men en bypakke for Nedre Glomma. Jeg er ikke glad for bomringen i seg selv, men det er et virkemiddel vi må ta i bruk i Norge for å få en ønsket byutvikling, sier Nygård.
At det blir dyrere å kjøre inn og ut av byen, tror han ikke vil ha negativ effekt på sentrumhandelen.
– En bomring gir en avvisende effekt der folk velger andre transportmidler, men vi må huske på at innenfor bomringen bor det ganske mange folk. Derfor tror jeg det er feil at det vil svekke sentrumshandelen, jeg tror tvert i mot at bomringen kan styrke den.
– Jeg er ikke glad for bompengene i seg selv, men dette gir en ønsket utvikling av bysamfunnet vårt. Veiene burde vært bygget ut for 20 år siden, så at vi endelig får litt fortgang er bra for Fredrikstad, sier ordføreren.