Hopp til innhold

Dette kan bli en realitet etter mange års kamp

1500 trailerlass med grus kan løse årelang veikamp. NRK har fått tilgang til et internnotat som kan løse trafikk-problemene med tretten tusen bilister i døgnet.

Åledalslinjen

Her kan det bli en vei som kan avlate trettentusen biler i døgnet.

Foto: Fredrikstad kommune

I flere år har det pågått en kamp om å få en avlastningsvei til Storveien på Gressvik. Nå har et nytt internotat fått fart i sakene og fremdrift for Åledalslinjen.

NRK har også notatet som flere politikere er gjort kjent med. Notatet er sendt internt i teknisk avdeling i kommunen, hvor det er sett nærmere på brukområdet for 1500 trailerlass med grus som skal fjernes.

– Beste kvalitet

Notatet er signert en prosjektleder i kommunen og det vises til Fredrikstad kommunes prosjekt «Ringledning, og flomavskjæring av Veumbekken», som er planlagt startet opp sensommer/ høsten 2013.


I notatet står det følgende :

– I den forbindelse skal det sprenges en tunnel fra Veumbekken, gjennom fjellet under Pettersand og Gluppe, og fram til Seutelven ved Ørebekk. Tunnelen er cirka 750 meter lang, og vil få et tverrsnitt på cirka 25 kvadratmeter. Dette vil generere en stor mengde stein cirka 28.000 kubikk .Dette er stein det ikke er behov for på anlegget, og må kjøres bort. Dette vil medføre ca. 1500 trailerlass, (lastebil med henger).

Kvaliteten på stein fra et slikt prosjekt, som en tunnel er, er av aller beste kvalitet til veibygging. Det vil si gode fraksjoner til et veiformål.
Steinen har en stor verdi, hvis den kan kjøres rett fra anlegget, og fram til bruks-stedet.

Videre i notatet er det gjort beregninger som sammelignes med behovet en Åledalslinje vil trenge:


Lengde på veistrekning fra Hurrød skole til Rema på Ålekilene: 2155 meter
Dette gir et massebehov på cirka 21.500 kubikk stein.

Lengde på tunnel som skal sprenges ut cirka 750 meter
Dette gir antall kubikkmeter anbragt masse cirka 24.000 kubikk

Han trekker frem følgende fordeler:

Fredrikstad kommune eier hele strekningen som veien er tenkt.
Veien ligger inne i kommuneplanens arealdel. Nye vann og avløpsanlegg ligger langs traséen klargjort for veiformålet.


Han skriver videre:

Vi er klar over at Åledalslinjen ikke ligger inne på noen prioriteringsliste i Fredrikstadpakka nå, men samtidig er viktig å gripe sjansen når den er der. Det er heller ikke første gang dette blir gjort i Fredrikstad. Eksempler på gode løsninger med å bygge når man har tilgjengelig stein er: Habornveien med stein fra St.Hansfjellet, alle veiene på industriområde Øra Øst med stein fra Rådustomta, og motfylling mot kvikkleireskred på Vesten med stein fra Apenesfjellet.

– Vi må være kreative

Dette er informasjon som flere politikere vil ta tak i. En av dem er Camilla S. Eidsvold fra SV i Fredrikstad.

Dette må vi se nærmere på, blant annet på hva som er mulig å få til i planarbeidet, sier hun.

Hun mener kommunen må være kreativ i forhold til løsninger.

Hun får støtte av Bjørnar Laabak i Fremskrittspartiet som vil ha saken opp på den politiske dagsorden. Han vil nå levere en interpellasjon der ha ber om at saken skal vurderes i bystyret:

– Administrasjonen utarbeider sak til Bystyret som beskriver mulighetene til å starte bygging av Åledalslinja med masser fra tunellen ”Ringledning Ørebekk-Veumveien.

Arbeiderpartiets Odd Hasselgård og leder av teknisk utvalg i kommunen, er allerde på ballen.

– Jeg har tatt kontakt med Statens vegvesen og fylkeskommunen for å utrede saken nærmere. Vi har sendt over et forslag som de skal vurdere og jeg håper å få får svar i løpet av et par uker, sier han.

Hasselgård mener det er viktig at massen blir brukt hensiktsmessig i kommunen.