Hopp til innhold

Bompengereform: God tanke, men lite å hente

Styrelederen i Østfold bompengeselskap liker grunntankene i Ketil Solvik-Olsens bompengereform, men tviler på at bompasseringer blir mye billigere.

Ole Haabeth

Ole Haabeth sier Østfold bompengeselskap er åpne for at det blir færre bompengeselskaper. Tallet tre har de ingen konkrete meninger om enda.

Foto: Siw Mariann Strømbeck / NRK

– Det å tro at man skal ha så veldig stor økonomisk gevinst av dette er vanskelig å se for seg, sier styreleder Ole Haabeth i Østfold bompengeselskap.

Haabeth er på Arbeiderpartiets landsmøte, men er kjent med det arbeidet Samferdselsdepartementet har gjort i forkant av dagens presentasjon.

Må fortsatt styres av fylkene

– Vi har latt høre fra oss, og gitt klare beskjeder om at dette fortsatt bør være eid og styrt av fylkeskommunene i og med at det er vi som er inne og garanterer for låneopptak. Vi har vært positive til en konsolidering til færre bompengeselskap.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var fornøyd da han holdt en pressetreff utenfor Stortinget for å snakke om bompengereformen.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

– At Solvik-Olsen har bestemt seg for tre, det har vi ikke tatt noe klart standpunkt til. Men at det blir færre er vi åpne for og med på.

Det er tre hovedbeskjeder i Samferdselsdepartementets bompengereform.

  • Dagens 60 bompengeselskaper skal bli til tre fylkeskommunalt-eide bompengeselskaper.
  • Rabatten på bompengebrikker skal økes, kanskje opp til det dobbelte av dagens ti prosent.
  • Staten tar over mer av finansieringen med en ordning med rentekompensasjon for bompengelån.

– Med færre bompengeselskaper får vi lavere driftskostnader og lavere finansieringskostnader for selskapene. Det betyr at mer av bilistenes bompenger kan gå direkte til veiutbygging, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, da han presenterte planene i formiddag.

Lite å hente på å slå sammen

Haabeth tror det er lite å spare på å gjøre seksti bompengeselskaper om til tre. Men den varslede rentekompensasjonen kan gi større utslag, tror Haabeth.

– Det skal tilføres ekstra midler fra statens side. Vi vet veldig lite om omfanget enda, men det kan bety noe reduserte takster.

– Betyr det kortere nedbetalingstid på veilånene?

– Som sagt, vi vet veldig lite om hvor mye penger staten vil sprøyte inn. Dreier det seg om en kompensasjon for renteutgifter, som i dag er veldig lave, gir ikke det store utslag.

– Og så er det opp til prosjektene å bestemme om dette skal gå på at man får kortere nedbetalingstid, eller redusering av takster.

De som administrerer de mange eksisterende bompengeprosjektene må velge om de skal gå inn i de nye selskapene. Det er en forutsetning for å få rentekompensasjon.

– Det er litt gulrøtter, og så blir spørsmålet hvor saftige de gulrøttene er, kommenterer Haabeth.