Hopp til innhold

- Uforståelige tannlegepriser

Fagspråk gjør tannlegenes prislister vanskelig å forstå, mener Forbrukerrådet.

Video TANNORD-141010-OS-175408-SI_OS.mp4

For mange er det ille nok å gå til tannlegen om man ikke også skal måtte bruke lang tid på å tolke fagspråket i priselistene deres.

Forbrukerrådet har undersøket prisene til norske private og offentlige tannlegeklinikker.

– For mye fagspråk

En av konklusjonene er at prislistene til mange norske tannleger er uforståelige for folk flest fordi de inneholder så mye fagterminologi.

Det gjelder både private tannleger og fylkeskommunene, som driver de offentlige tannklinikkene.

– Det er fryktelig vanskelig å forstå prislistene og annen informasjon fra tannlegene - faktisk så vanskelig at vår undersøkelse tok mye lenger tid å gjennomføre enn vi hadde forutsett. Tannlegene bruker svært mange fagbegreper som vi vanlige folk ikke har en sjanse til å forstå, og hvorfor de gjør det, kan man lure på, for det er ikke nødvendig å formidle noe så viktig som tannhelse på en så vanskelig måte som tannlegene gjør, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Geir Røed.

Geir Røed

Seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Geir Røed, mener tannlegene må skjerpe seg og bruke et mer folkelig språk i prislistene sine.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Bedre å bruke vanlige ord

Han mener at tannlegene bør bruke ord folk forstår.

– I stedet for å si ekstraksjon av en tann bør de si trekking av en tann. I stedet for å bruke ordet molar, kan de bruke jeksel, som alle forstår. Tannlegene bør bruke vanlige ord i stedet for fagtermer, sier Røed.

De offentlige tannklinikkene i Østfold er blant dem som får kritikk for vanskelig språk.

I prislisten deres brukes ord som premolarer, marginal periodontitt og incisjon av abscess - ord som er vanskelige å forstå for de fleste som ikke er fagpersoner.

Tannhelsedirektør tar kritikk

Dermed blir også prislisten som helhet vanskelig å forstå.

Men direktør i tannhelsetjenesten i Østfold fylkeskommune, Richard Næss, er enig i kritikken fra Forbrukerrådet og lover bedring.

– Jeg innser jo nå at ordbruken gjør prislisten vår lite tilgjengelig, og vi må gjøre noe med det. Men det er mulig at det tar litt tid, for Helsedirektoratet jobber nå med en prisportal for norske tannleger, og der skal alt bli lett forståelig for publikum, slik at man enkelt kan sammenlige priser. Vi skal være med der, sier Næss.