Konklusjonen er basert på data som knytter eksosgass til lunge- og urinblærekreft. Kunngjøringen vil trolig føre til sterke reaksjoner blant bil- og lastebilprodusenter.
Tidligere har Det internasjonale kreftforskningsbyrået (IARC) og WHOs kreftavdeling regnet utslipp fra diesel i kategorien 2A, som betyr at noe trolig er kreftfremkallende. Nå har diesel havnet i kategori 1, som betyr at stoffet med sikkerhet er forbundet med kreft.
– Arbeidsgruppen fant at eksosutslipp fra diesel er en årsak til lungekreft og fastslår også en kobling når det gjelder økt risiko for urinblærekreft, het det i en uttalelse fra IARC tirsdag.
Ingen endring for bensin
Den samme gruppen mener at eksosutslipp fra bensin skal klassifiseres som «trolig kreftfremkallende for mennesker». Dermed blir klassifiseringen som ble gjort i 1989, stående uendret.
Beslutningene er tatt etter et ukelangt møte mellom uavhengige eksperter som skulle vurdere hvorvidt bensin og diesel er kreftfremkallende basert på nyere forskningsdata.
Ifølge ekspertene var avgjørelsene enstemmige og basert på sterke vitenskapelige bevis. De ber folk over hele verden om å unngå eksponering fra dieselutslipp så mye som mulig.
Diesel er nå regnet som like kreftfremkallende som en rekke andre giftige stoffer, deriblant asbest, arsenikk, sennepsgass, alkohol og tobakk.
– Trengs tiltak
Lederen for IARCs arbeidsgruppe, Christopher Portier, sier i en uttalelse at man over hele verden bør sørge for at mennesker blir mindre eksponert for eksosgass fra diesel.
I dag er store befolkningsgrupper utsatt for utslipp fra dieselmotorer daglig, enten det er fra kjøretøy, tog, skip eller kraftgeneratorer.
Administrerende direktør for Diesel Technology Forum i Washington, Allen Schaeffer, sier at produsenter av dieselmotorer og -utstyr, raffinerier og de som lager teknologi som skal kontrollere utslipp, har investert milliarder av dollar til å forske på teknologi og strategier som skal redusere utslippene.
En talskvinne for Det europeiske bilprodusentforbundet sier hun er overrasket over avgjørelsen og fremholder at bilindustrien nå vil granske funnene i detalj.