Hopp til innhold

Saksøkes for «utvannet øl»

En gruppe rasende amerikanere øldrikkere saksøker produsenten Anheuser-Busch fordi de mener ølet er vannet ut.

Budweiser

De populære ølsortene Budweiser og Bud Light skal være vannet ut.

Foto: FRED PROUSER / REUTERS

Saksøkerne mener produsenten vanner ut ti forskjellige ølsorter, blant dem Budweiser, Bud Ice, Bud Light, Michelob, Hurricane High og King Cobra.

Dermed er alkoholprosenten mye lavere enn det etikettene lover, noe som bryter med flere forbruker- og kjøpslover, mener de.

«Anheuser-Busch har en av de mest sofistikerte kontrollteknologiene i verden for å måle alkoholinnholdet mot slutten av produksjonen, for så å tilsette vann for å produsere øl med betydelig lavere alkoholinnhold enn det som står på etikettene,» heter det i søksmålet.

Hovedsøksmålet ble levert i San Francisco, og lyder foreløpig på fem millioner dollar.

Vil ha erstatning og innrømmelser

Ifølge advokaten Josh Boxer, som representerer saksøkerne, vil det bli levert inn flere søksmål i California, New Jersey og Pennsylvania denne uka.

– Vi fikk høre om feilmerkingen fra flere tidligere ansatte på bryggerier rundt omkring i USA. Flere høytstående ansatte fortalte oss at disse ølsortene blir vannet ut i henhold til selskapets retningslinjer, sier Boxer til Reuters.

Praksisen skal ha startet etter at Anheuser-Busch fusjonerte med InBev i 2008.

Ifølge Boxer er målet å få en rettslig avgjørelse om nye krav for hvordan Anheuser-Busch merker ølsortene, og strengere retningslinjer for reguleringen av alkoholinnholdet.

Forbrukerne vil også ha erstatning, og totalbeløpet kan komme opp i et titalls millioner dollar.

– Her har vi en situasjon hvor en landsdekkende gruppe av øldrikkende forbrukere har blitt nektet den fulle verdien av det de har betalt for ABs produkter, sier Boxer.

Ifølge CNN vil saksøkerne også be retten om å tvinge Anheuser-Busch til å kjøre en «presiserende reklamekampanje».

Avviser påstandene

Peter Kramer fra Anheuser-Busch sier i en uttalelse at søksmålet er grunnløst, og hevder at ølproduksjonen retter seg etter alle lover om merking av alkohol.

– Vi følger med stolthet de høyeste standarder i bryggingen av ølsortene våre, noe som har gjort dem til bestselgere i USA og i verden, sier Kramer.

Anheuser-Busch er verdens største ølbryggeri, og hadde en inntekt på 39 milliarder dollar i 2011.

Året før ble det slutt på en 14 år lang konflikt med den tsjekkiske ølprodusenten Budejovicky Budvar om varemerket Budweiser, da EUs øverste domstol fastslo at amerikanerne ikke fikk registrere varemerket i Europa.

Les: Bud tapte mot Bud

SISTE NYTT

Siste nytt