Hopp til innhold

Abortreklamer i beste sendetid

I et desperat forsøk på å redusere antall tenåringsgraviditeter, har en britisk reklame-komité vedtatt at reklame for abortklinikker kan vises i beste sendetid.

Abortklinikk
Foto: colourbox.no

The Broadcasting Committee on Advertising Practice (BCAP), og the Committee on Advertising Practice (CAP), har lagt frem det kontroversielle forslaget etter 18 måneder med gjennomgang, skriver avisa The Independent .

Tiltak for å redusere tenåringsgraviditeter

Dermed er det åpnet for at store TV-kanaler som ITV, Channel 4 og Sky kan sende reklame for rådgivende tjenester midt i beste sendetid.

Den nye lovendringen kommer like etter at regjeringen la frem nye tiltak til å redusere antall tenåringsgraviditeter i Storbritannia.

Landet har per i dag Europas høyeste antall tenåringsmødre - 42 per 1000 tenåringer.

– Økning i antall aborter

Graviditetsrådgivere vil kunne nå ut til TV-seere innimellom såpe-serier, dokumentarer og filmer. Klinikker som ikke tilbyr aborttjenester vil imidlertid være nødt til å tydeliggjøre dette overfor seerne, for å unngå forvirring.

Anti-abortgrupper har anklaget reklame-komiteen for å arbeide til fordel for klinikkene, og mener at endringene vil føre til en økning i antall aborter.

BCAP, som dekker TV og radio, og CAP som kontrollerer andre media som aviser og magasiner har de siste 18 månedene gjennomgått 2.500 regelverk og mer enn 400 deler av lovgivning på området - og allikevel kommet fram til at reklamen bør tillates.

Det er også foreslått kondomreklamer i beste sendetid.

Regelverket for reklamer som inneholder sterke påstander om klimaendringer er på den annen side foreslått innskrenket. Det er også reklamer for dataspill for barn.

Hvis de nye reklamereglene blir vedtatt, trer de i kraft allerede neste år.

– Reklamene skal ikke fornærme

– Vi har ofte tenkt på å produsere slik reklame, sa markedsansvarlig ved helseklinikken Marie Stopes International, Julie Douglas.

Hun fortalte imidlertid at en eventuell reklame vil være ekstremt forsiktig i sin propaganda og heller fokusere på å være informativ.

Formann for CAP og BCAP, Andrew Brown, uttalte at britiske reklameregler er viden kjent for sine høye standarder for sosial ansvarlighet.

– Vår prioritet er å forsikre oss om at reglene forblir relevante i framtiden, slik at forbrukerne kan fortsette å sette pris på, og stole på, reklamene de ser. Vi har tidligere åpnet for syn fra industrien og politikerne - nå ønsker vi å høre fra personene som betyr mest innenfor reklameindustrien, nemlig publikum.

Debatten avsluttes 19. juni.

SISTE NYTT

Siste nytt