Fagpolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon (NSO), Jens Folland, reagerer på professor Ottar Brox sitt utspill i NRK Dagsrevyen mandag.
Brox er professor i sosiologi, og han mener at Norge taper penger på at så mange unge folk velger å ta høyere utdanning. Han mener flere burde satset på opplæring ved arbeidsplassen i stede for å søke seg til høgskoler og universiteter.
– Stikk i strid
Jens Folland mener dette er et skremmende samfunnssyn, likt et syn man hadde for femti år siden. Han mener det er i total strid med at Norge skal leve av kunnskap når oljen går tom.
«Hvis vi skal satse på høyteknologi og kunnskap, er da løsningen færre studenter?», spør Folland.
Sosiologiprofessoren tror ikke det alltid er kunnskap som er målet med utdanningen, og viser til et eksempel der en fagforeningsleder for noen år siden ville utvide en treåring utdanning med et år for å få høyere lønn.
– Hvis det dreide seg om å bli en dyktigere faglig utøver, så er det mange muligheter på jobben. Mer utfordrende oppgaver, mer veiledning og intensive kurs er alternativer. Mye av den høyere utdanninga kunne ha vært erstattet med opplæring på jobben, sier Brox til NRK.
- Les også:
Mener Brox bommer
Over 50.000 studenter er klare for å ta fatt på et nytt studium i høst. Aldri tidligere har så mange søkt opptak til høyere utdanning, og aldri har det vært sendt ut så mange tilbud om studieplass som i år, viser tall fra Samordna opptak.
NSO mener Brox bommer i sine uttalelser.
– Vi kan ikke alle bli professorer og forskere, men høyere utdanning ivaretar mange nødvendige samfunnsbehov, også de som i dag har skrikende mangel på kompetanse. Norge trenger flere lærere, sykepleiere og ingeniører, sier Folland.
– En bred rekruttering av studenter sikrer mangfold i akademia og i samfunnet. Dersom færre skal studere, betyr det smalere rekruttering fra de som allerede tilhører samfunnets øverste sjikt.
- Les også:
– Vi trenger alle
Også Forsknings- og høyere utdanningsminister, Tora Aasland, mener vi har bruk for mennesker med all type utdanning.
– Vi må utdanne folk på alle nivåer. Vi trenger folk med fagbrev, men også de med høyere utdanning, sier Aasland til NRK.
– For å kunne drive god utvikling av samfunn, kunnskap og forskning må vi ikke bare opprettholde dagens studentvekst, men øke den, sier Folland.
- Les også:
- Les også: