Hopp til innhold

– Pasienter får ikke den hjelpen de har krav på

Kreftforeningen er provosert av at mange alvorlig syke pasienter ikke får en koordinator, slik de har krav på. – Det er provoserende, sier generalsekretær Anne Lise Ryel.

Kreftforeningen mener at loven om spesialhelsetjenester ikke fungerer slik den er ment

Se video: - Loven fungerer ikke

Hver eneste uke får Kreftforeningens telefonlinje flere henvendelser fra fortvilte pasienter som er i sitt livs tøffeste fase.

Mange forteller om de samme opplevelsene som Anne Hamilton Meyer som møtte en ny lege nesten hver gang hun kom til sykehuset for kreftbehandling.

– Du blir en kasteball i systemet, de forskjellige legene vet ikke om hverandre, du må selv ta ansvar for å få informasjon brakt videre, det er jo helt bakvendt, sier Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel.

Men loven om spesialhelsetjenesten er klar. Pasienter som kommer til sykehus med alvorlige sykdommer skal ha en koordinator, helst en lege, som sikrer samarbeid mellom de ulike institusjonene.

For pasienter med behov for komplekse eller langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal det oppnevnes koordinator. Koordinator skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient, sikre samordning av tjenestetilbudet i forbindelse med institusjonsopphold og overfor andre tjenesteytere samt sikre fremdrift i arbeidet med individuell plan.

Koordinatoren bør være lege, men annet helsepersonell kan være koordinator når det anses hensiktsmessig og forsvarlig.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke oppgaver koordinatoren skal ha.

Dette fungerer ikke mener Kreftforeningen.

– Jeg syns det er ganske provoserende, sier Ryel.

Hun skjønner ikke hvorfor det ikke blir tatt ansvar slik at pasientene får én person å forholde seg mest til.

– Dette må bli bedre

Alice Beathe Andersgaard

Alice Beathe Andersgaard

Foto: Tore Linnerud / NRK

Sykehusene Anne Hamilton Meyer var innom tilhører Helse Sør-Øst. Der vil man ikke kommentere hennes sak, men sier på generelt grunnlag at de mange henvendelsene er et klart signal.

– Når så mange henvender seg og sier at dette ikke er et godt nok tilbud, så er dette er klart signal om at dette er noe som må bli bedre, sier Alice Beathe Andersgaard, direktør innen medisin og helsefag i Helse Sør-Øst.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger