Hver eneste uke får Kreftforeningens telefonlinje flere henvendelser fra fortvilte pasienter som er i sitt livs tøffeste fase.
Mange forteller om de samme opplevelsene som Anne Hamilton Meyer som møtte en ny lege nesten hver gang hun kom til sykehuset for kreftbehandling.
– Du blir en kasteball i systemet, de forskjellige legene vet ikke om hverandre, du må selv ta ansvar for å få informasjon brakt videre, det er jo helt bakvendt, sier Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel.
Men loven om spesialhelsetjenesten er klar. Pasienter som kommer til sykehus med alvorlige sykdommer skal ha en koordinator, helst en lege, som sikrer samarbeid mellom de ulike institusjonene.
Dette fungerer ikke mener Kreftforeningen.
– Jeg syns det er ganske provoserende, sier Ryel.
Hun skjønner ikke hvorfor det ikke blir tatt ansvar slik at pasientene får én person å forholde seg mest til.
– Dette må bli bedre
Sykehusene Anne Hamilton Meyer var innom tilhører Helse Sør-Øst. Der vil man ikke kommentere hennes sak, men sier på generelt grunnlag at de mange henvendelsene er et klart signal.
– Når så mange henvender seg og sier at dette ikke er et godt nok tilbud, så er dette er klart signal om at dette er noe som må bli bedre, sier Alice Beathe Andersgaard, direktør innen medisin og helsefag i Helse Sør-Øst.