Hopp til innhold

Etterlyser rasismerutiner i norske bedrifter

Antirasistisk senter mener norske bedrifter mangler klare retningslinjer for hva som skal skje dersom de ansatte ytrer seg rasistisk.

Kari Helene Partapouli, leder for Antirasistisk senter

Leder for Antirasistisk senter, Kari Helene Partapouli, reagerer på hendelsen hvor en drosjesjåfør i Tromsø skal ha omtalt en bussjåfør i byen som «svarting». Hun mener norske bedrifter mangler en klar politikk på hvordan de skal møte slike kommentarer.

Foto: Svein Ommundsen / NRK

I forrige uke leverte byråd i Tromsø Jonas Stein Eilertsen (V) inn en klage til ledelsen i Tromsø Taxi. Årsaken var en ubehagelig samtale han hadde hatt med en av bedriftens sjåfører på vei til fylkeshuset i Troms.

– Vi småpratet om været, og sjåføren begynte å legge ut om hvordan bussene slet med kjøreforholdene, da han plutselig brøt ut at en buss han hadde sett slite i bakkene selvfølgelig ble kjørt av «en svarting», sa Eilertsen.

Etterlyser klare rutiner

Leder for Antirasistisk senter Kari Helene Partapuoli, mener norske bedrifter mangler en klar politikk på hvordan de forholder seg til rasistiske kommentarer fra sine ansatte.

– Det er veldig viktig at alle arbeidsplasser har en klar rutine på hvordan de skal møte denne type kommentarer. Det gjelder spesielt drosjenæringen som har så mye kundekontakt, sier Partapouli.

– Det skaper en trygghet for dem som jobber der, og også for ledelsen dersom arbeidsgiver har en politikk på hva man skal gjøre med rasistiske kommentarer.

Sjåføren blir irettesatt

Daglig leder i Tromsø Taxi, Bjørn Føre, har tidligere tatt klar avstand til hendelsen.

– Helt forkastelig. Jeg er helt enig med byråden. Denne saken skal jeg følge opp med en gang jeg får klagen han har sendt inn, sa Føre i forrige uke.

Føre ønsker ikke å utdype hva som skjer med sjåføren utenom at han blir irettesatt.