Byggingen av skipet skal starte opp i 2013 og vil koste om lag 6 milliarder kroner, skriver den russiske nyhetskanalen RT.
Russiske Atomflot er ansvarlige for byggingen, og håper å ha skipet klart til sjøsetting i 2015.
- LES OGSÅ:
11 meter lengre
Russland har i dag en flåte på fem atomisbrytere som er bygget mellom 1987 og 2005.
Når den nye isbryteren står klar vil den måle 170 meter i lengderetningen, og 34 meter i bredden.
Til sammenligning er den nåværende verdens største, «50 Let Pobedy» (50 års seier), «bare» 159 meter lang og 33 meter bred.
- LES OGSÅ:
Råsterk
Den nye generasjonen isbrytere blir gitt høyeste isklasse, 9, som betyr at skipet vil være i stand til å bryte arktisk is tykkere enn fire meter hele året.
– Isbryteren vil rydde vei for andre fartøyer i russisk arktis samt følge skip langs elvene Jenisei og Ob, uttaler Atomflot ifølge RT.
Det vil også være i stand til å raskt passere gjennom 2,5 meter tykk is.
- LES OGSÅ:
– Universelle
Kosntadene i milliard-klassen omfatter byggingen av selve skipet, og et tilhørende skipsverft.
– Men den dyreste delen av isbryteren er Rhythm-200 reaktoren, sier Aleksey Kravchenko fra OSK Ship Building Company ifølge RT.
Russland er det eneste landet i verden som fortsatt bygger atomisbrytere.
Ifølge eksperter vil den nye typen være universelle fordi de kan brukes både i arktiske strøk og på elvene, og at de derfor er unike.
– Vi har ikke noe liknende fra før av, og vi trenger virkelig slike isbrytere, sier Yuri Sinelnikov fra Baltic skipsfabrikk i St Petersburg ifølge RT.