Hopp til innhold

Her er rettighetene dine under julebordsesongen

Julebordsesongen er i gang. Da kan det være greit å vite rettighetene dine når ting ikke helt går slik det skal.

Julebord
Foto: Colourbox

Helene Falch

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Finnmark Helene Falch mener folk flest må vite rettighetene sine.

Foto: Pressefoto

– Hver jul ringer folk til oss og spør om hva slags rettigheter de har når jakka forsvant på julebordet eller maten var dårlig sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Finnmark Helene Falch.

For det finnes rettigheter, også for de som skal på julebord. Og hvis maten ikke holder standarden du forventer, så kan du for eksempel klage.

– Hvis du bestilte ribbe og får torsk kan du selvfølgelig klage, men gjør det før du spiser, ellers må du betale, forteller Falch.

Når det gjelder kvaliteten har man rett til at den skal holde alminnelig standard. Det er kjøpsloven som gjelder når arbeidsgiver betaler, siden de er næringsdrivende, mens det er forbrukerkjøpsloven som gjelder for vennegjengen eller når man betaler selv.

Matforgiftning

Forbrukerrådet forteller at det er ingen grunn til å være beskjeden hvis potetene er kalde, ribba er seig eller lutefisken flyter som en suppe.

– I slike tilfeller kan du kan kreve ”utbedring”, det vil si at de tilbereder den riktig for deg eller gir deg en ny porsjon. Prisavslag kan være en måte å løse det på, hvis ny servering ikke er aktuelt, forklarer Falch.

Hvis du er riktig uheldig og blir matforgiftet på restauranten, bør du oppsøke lege og skaffe dokumentasjon for skaden du er påført. Du kan kreve erstatning for utgifter til lege og tapt arbeidsfortjeneste dersom dette ikke dekkes av det offentlige.

– I tillegg er det naturlig at restauranten tilbyr et plaster på såret i form av ny gratis middag som ekstra service. Spørsmålet blir så om du tør å ta i mot tilbudet, forklarer regionsdirektøren.

Garderobekrøll

Hvis du har hengt fra deg klærne i en betjent garderobe, kan du kreve erstatning dersom klærne blir borte. Generelle ansvarsfraskrivelser fra restauranten eller garderobevakten vil ikke gjelde.

– Det vil stille seg annerledes hvis du henger fra deg noe i en ubetjent garderobe, så er du redd for Louis Vuitton-kåpen, må du heller ta den over armen, sier forbrukerrådet.

Uhell på veien hjem

– Hva hvis du sklir på et glatt fortau hjem fra festen, og du ødelegger klærne dine eller i verste fall brekker beina?

– Det er i utgangspunktet gårdeier som har ansvaret for å strø eller sikre fortauet. I ytterste konsekvens betyr dette at gårdeieren kan komme i erstatningsansvar dersom hun eller han ikke har overholdt pliktene sine.

Likevel bør du først og fremst sjekke om du er dekket ved en forsikring, som en reiseforsikring. I forsikringssammenheng er det noe som heter "dagliglivets risiko", som betyr hverdagens små og store ulykker ingen bestemt kan sies å ha ansvar for.

Forsinket drosje

Men hvis drosjen du bestilte er en time for sein, er det ikke sikkert du får igjen for det.

– Dessverre er det lite du kan gjør med det, fordi du ikke har tapt penger på grunn av forsinkelsen. Annerledes hadde det vært om du hadde kommet for sent til en flyavgang, og årsaken er at drosjen ikke kom.

Forbrukerrådets tips er å gi beskjed til sentralen om at den ikke kom, og husk at du har rett til å kansellere bestillingen hvis drosjen ikke kommer til riktig tid.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.