Hopp til innhold

– Regjeringen vil gå for det dårligste tilbudet

Når regjeringen legger opp til tre forskjellige hurtigruteanbud, legger de opp til at man vil gå for det billigste og dårligste alternativet, det frykter stortingsrepresentant for Høyre Frank Bakke Jensen.

Frank Bakke Jensen frykter for hurtigrutetilbudet

Frank Bakke Jensen (H) frykter vi får et dårligere hurtigrutetilbud.

Foto: Høyre og Torgeir Skeie

I dag sender Samferdselsdepartementet ut anbudspapirene for ruten mellom Bergen og Kirkenes. Der legges det opp til tre alternativer, hvor to av dem innebærer seilinger 5 dager i uka, hele eller deler av året.

– Regjeringen skaper stor usikkerhet langs kysten med dette, sier stortingsrepresentant for Høyre, Frank Bakke Jensen.

– Første punkt her er at man nå går ut med et anbud der man ikke holder det man har lovet. Regjeringen har vært klar på at når anbudet kommer så skal det det være sånn det er i dag, der alle havnene har anløp hver dag. Men nå er det altså tre alternativer, der ett oppfyller det man har lovet, og to overhodet ikke gjør det, sier Bakke Jensen.

Billig og dårlig

Stortingsrepresentanten fra Finnmark frykter nå at det blir det billigste og dårligste alternativet som vinner frem.

– Det er vel gjerne sånn at når man ber om at anbud, og det på forhånd er bestemt at det er pris som bestemmer hvilket anbud man skal bruke, så legges det jo opp til nå at man velger det billigste alternativet. Dette er svært betenkelig.

Tre alternativer

I dag sender Samferdselsdepartementet ut anbudspapirene for båtruten mellom Bergen og Kirkenes. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil ikke opprettholde dagens tilbud for enhver pris.

Her er de tre alternativene:

  • Alternativ 1: Daglige seglinger hele året, til 34 havner.
  • Alternativ 2: Seglinger 5 dager i uka vintermånedene, til 34 havner og daglige seglinger resten av året
  • Alternativ 3: Seglinger 5 dagar i uka hele året, til 34 havner

– Kystruten Bergen-Kirkenes er viktig

– Landsdelsutvalget (LU) er opptatt av at det skal være et best mulig hurtigrute-tilbud også i fremtiden, sier LU-leder Odd Eriksen (Ap) i en pressemelding.

Utvalget ønsker dermed i utgangspunktet at hurtigruten beholder samme rutemønster som i dag.

Odd Eriksen sier han likevel har en forståelse for at det kan krevende å opprettholde dagens hurtigrute-tilbud.

– Kontrollorganet ESA kan ha innvendinger dersom et statlig kjøp i avtalen koster for mye. Men fylkene og Landsdelsutvalget vil uansett følge prosessen med anbudet tett framover, sier Eriksen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.