i Indre Finnmark er en perle for både friluftsfolk og dyreliv. Parken ble opprettet i 1975, og dyrelivet skulle få utvikle seg fritt i parken.
Elgproblem
Bortsett fra elgen, skulle det vise seg.
Elgstammen i Anarjohka er nemlig så stor at den beiter ned for mye skog, og derfor vil staten ha jakt på skogens konge.
Og en stor og voksende elgstamme i Øvre Anarjohka nasjonalpark er et fristende og matnyttig bytte for norske elgjegere. Her kan det felles 70 dyr. Matauken er da på minst 10.000 kilo kjøtt.
Transportproblem
Men å jakte elg i en stor nasjonalpark fører med seg problemer når det kommer til å frakte inn folk og utstyr. Og når jegerne skal tilbake har de helst med seg en elg eller to.
Finnmarkseiendommen, som er grunneier i Finnmark, har tidligere brukt helikopter til denne transporten. Men i fjor høst ble det ikke noe jakt.
Finnmarkseiendommen brukte i løpet av to år nesten 900.000 kroner på å frakte elgjegere inn og ut av parken, med helikopter. Det ble for dyrt.
Vil åpne for barmarkskjøring
Men til høsten blir det jakt igjen. Styreleder Harald Larssen i Finnmarkseiendommen vil nemlig åpne for barmarkskjøring når parken utvides.
– I prinsippet ønsker vi egentlig ikke noen utvidelse av nasjonalparken, men om det skulle bli utvidelse må det i alle fall være åpnet for alminnelig jakt, som ellers i Finnmark. Og så må det være mulighet for jaktkjøring.
Gehør hos fylkesmannen
Siden parken ble åpna i 1975, har kjøring i nasjonalparken vært forbudt. Men nå finner økt motorferdsel gehør hos Fylkesmannen i Finnmark, forteller prosjektleder for verneplanarbeidet, Ørjan Jensen.
– Vi vil nok foreslå en løsning som åpner for en viss form for motorferdsel.
– Også i de gamle delene av Anarjohka?
– Ja, vi vurderer i alle fall det.