Kystvakten har funnet minst en død sjøfugl og sett flere andre oljeskadde fugler nær havaristen på Bjørnøya. Direktoratet for naturforvaltning frykter at tyngre oljetyper også kan ha lekket ut fra Petrozavodsk.
Det russiske fryseskipet hadde 50 tonn lettere dieselolje om bord da den grunnstøtte ved de viktigste fuglefjellene på Bjørnøya mandag morgen.
I tillegg er det 690 liter smøreolje og tre fat hydraulikkolje på havaristen. Gjennom en rift på styrbord side av båten har det lekket ut en blanding av vann og diesel.
Flere tilgriset
– Det er observert skadd fugl. Kystvakten rapporterer at det er funnet en død oljeskadd sjøfugl, og flere tilgrisede fugler. De sier også at det er massevis av sjøfugl i området. Vi vet fra før av at det på denne tiden av året er titusenvis av voksen fugl i området som skal hekke snart, sier rådgiver Jo Anders Auran i Direktoratet for naturforvaltning til NTB.
Han har ingen opplysninger som sier om den oljeskadde fuglen er tilgriset med diesel eller tyngre olje.
For fuglen er det en avgjørende forskjell. Den kan overleve en tilgrising av lett diesel, men små mengder tyngre olje er den sikre død.
Ingen indikasjoner
Vakthavende ved kystverkets beredskapsavdeling, Kjetil Aasebø, sier til NTB at de ikke har sikre opplysninger om at den tyngre oljen er lekket ut, og anser det som tvilsomt.
– Vi har ikke fått noen analyser av det som ligger på sjøen. Men ut fra konsistensen det har, er det etter all sannsynlighet diesel. Hydraulikkoljen står i fat på dekk, der det foreløpig er stabilt. Smøreoljen er plassert i maskinrommet. Det kan komme en situasjon der den kan lekke, men foreløpig er det ikke registrert, sier Aasebø.
Vanskelige forhold
Tirsdag var fortsatt værforholdene så vanskelige at det var umulig å samle opp dieselen som har lekket ut.
– Det er heller ikke mulig å komme til for å trekke båten av grunn. Slepebåten Beta er foreløpig permittert, opplyser informasjonsrådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket.
Selv om mengdene smøreolje og diesel er små, kan de gjøre stor skade i tillegg til dieselen hvis de lekker ut.
– Det viser seg gang på gang at det ikke er noen sammenheng mellom antall liter som er sluppet ut og skadeomfanget på fuglene. Det er omstendighetene i dette området som gjør at skadene kan bli langt større enn om en tankbåt går på grunn et annet sted, sier Jo Anders Auran i Direktoratet for naturforvaltning.
Kritisk tidspunkt
Omstendighetene han viser til er at havariet skjedde på det verst tenkelige sted, ved fuglefjellene der rundt en halv million sjøfugl hekker.
Tidspunktet er også kritisk. Fuglene bruker mange år på å bli kjønnsmodne, og bestanden kan bli satt kraftig tilbake hvis mange fugler lider oljedøden nå i hekketiden.
Ved sørspissen av Bjørnøya ble det for to år siden registrert 130.000 hekkende lomvi – en bestand som er kritisk truet på fastlandet og redusert med 90 prosent de siste 30 årene.
Bestanden på Bjørnøya opplevde også en sterk knekk da fraværet av lodde reduserte bestanden fra 240.000 i 1986 til 20.000-25.000 par året etter. (©NTB)