Hopp til innhold

– Skolen produserer tapere

1 av 8 elever trenger spesialundervisning i Tromsø. Og tallet øker.

Skolebøker
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

I Tromsø trenger en av åtte elever i grunnskolen spesialundervisning. Og det tallet øker.

Utdanningsforbundet hevder skolen produserer stadig flere elever med behov for egentilpasset pedagogisk oppfølging.

– Vi er inne i en negativ spiral, hvor for få lærere for elever med spesielle behov fører til at stadig flere elever får for dårlig oppfølging, sier hovedtillitsvalgt Odd Røsvik i Utdanningsforbundet i Tromsø kommune.

Holder tallene skjult

Utdanningsdirektoratets nettsider finnes fylkesvise tall for hvor mange elever som har spesialundervisning. Men tallene for hver kommune og skole er ikke tilgjengelige for offentligheten.

Røsvik har hentet sine tall fra Tromsø kommunes økonomiplan, som viser at så mange som 12,25 prosent er meldt til PPT eller er tilrådd spesialundervisning av pedagogisk-psykologisk tjeneste.

Gjennomsnittstallet for Norge er 7 prosent – for to år siden var det 5,9.

For Røsvik er konklusjonen klar:

– Jo færre midler vi får til skolen, jo flere tapere produserer vi.

Spiralen strammes

Han sier det er en stadig strammere spiral, som gjør vondt verre når enkeltelever blir tatt ut av klasserommet for å få ekstrahjelp:

– I og med at det er så mange elever som behøver spesialpedagogisk hjelp, binder dette opp store lærerressurser.

Færre lærere fører til flere elever i hver klasse. Og da blir oppfølgingen til hver enkelt dårligere, sier Røsvik.

– Følgene av dette er at vi får mange gråsoneelever, som behøver tettere oppfølging enn andre elever – de får mindre hjelp. Til syvende og sist havner de igjen i køa av elever som må ha spesialundervisning.

– Og så får vi enda flere. Spiralen strammer til.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark