Hopp til innhold

OL-film følger ikke reglene

Anbudskonkurransen skulle vært åpen.

Seremoniarenaen Valhall, Tromsø-OL 2018
Foto: Illustrasjon: 70°N arkitektur as / Rambøll Mapping AS

OL-selskapet i Tromsø brøt norske regler om offentlige innkjøp da de bestemte hvem som skal lage en reklamefilm om OL.

Det mener Knut Almestad, advokat og tidligere president i overvåknings-organet ESA i Brussel.

- Det burde ha vært en offentlig anbudskonkurranse om oppdraget, sier han.

Da OL-selskapet ønsket å lage en reklamefilm til fem millioner kroner, sendte de forespørsel til fem av landets fremste reklamebyråer.

- Det er ikke godt nok, sier Almestad.

Til kontrollutvalget

Nå må kontrollutvalget i Tromsø kommune ta stilling til om fremgangsmåten er korrekt. 

Kommunestyrerepresentant Jens Ingvald Olsen (Rødt) har i et brev til utvalget stilt flere spørsmål til måten filmprosjektet kom i stand. Han avslutter med:

- Hvis regelverket ikke er fulgt, hvilke tiltak vil kontrollutvalget gjøre? skriver han.

Roger Ingebrigtsen

Roger Ingebrigtsen sier dette er normal praksis. Arkivfoto.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

- Normal praksis

Roger Ingebrigtsen har god samvittighet.

- Vi er i tvil om dette faktisk er et regelbrudd. Her har det vært konkurranse om anbudet, mellom de fem som ble invitert, sier han.

Ingebrigtsen sier at det er vanlig å gjøre det på denne måten.

- Vi har her undersøkt med flere andre statlige organisasjoner om hva som er praksis. Vi vet at flere store aktører, blant annet NRK, inviterer hvem de vil ha, når de lager slike filmer.

Mangler penger

Akkurat nå tviler både Almestad og Ingebrigtsen på at det vil bli noen følger av dette, men av ulike årsaker.

- Det er i praksis lite å gjøre dersom kontrakter er inngått, sier Almestad.

- Den største utfordringen er å få laget den filmen i det hele tatt. Foreløpig har vi ikke råd til å lage den, sier Ingebrigtsen.

Strengere regler

Private selskaper står normalt fritt til å velge tilbyder, men siden Tromsø kommune er hovedeier i aksjeselskapet Tromsø 2018, mener Almestad at det er strengere.

Både EØS-regler og norske konkurranseregler gjelder for selskaper som defineres som offentlige rettslige organer, som det Tromsø 2018 er.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark