Den gamle atomisbryteren «Rossiya» forlot Murmansk havn i dag, og skal seile til St. Petersburg for å holde Finskebukta fri for is.
– Skremmende
Daglig leder i Bellona, Nils Bøhmer, mener dette er svært uheldig, og sier at reisen innebærer betydelige risikoelementer, særlig dersom været skulle være dårlig.
– Det er skremmende, fordi denne isbryterene har jo atombrensel ombord. I fjor var det en lang rekke branntilløp på russiske atomisbrytere når de jobbet ute i Sibir.
I desember 2011 oppstod det en brann på den atomdrevne isbryteren «Vaigasj» i Karahavet, der to av mannskapet døde. Det førte da til en stor debatt om beredskapen her hjemme i tilfelle atomulykker på Kola.
Frykter ulykke langs norskekysten
Bøhmer frykter at en ulykke eller motorstopp kan føre til katastrofale konsekvenser som involverer utslipp av store mengder radioaktivitet.
– Det er klart at får du en brann i en atomdreven isbryter som går nær norskekysten og den mister motorkraft og driver inn, så kan det få store konsekvenser, i form av utslipp av radioaktivitet i norske fjæresteiner, sier Bøhmer.
Vanligvis opererer de russiske atomdrevne isbryterne langs Russlands arktiske kyst og har også vært på Nordpolen.
- LES: Russisk atomisbryter klar for å frakte turister til Nordpolen
- LES: Verdens største atomisbryter seiler langs Norge
Følger med
Statens strålevern er informert av russiske myndigheter om at «Rossiya» er på vei.
I følge Kystverket passerer alt fra fire- fem til ti skip med enten atomavfall eller atomreaktorer norskekysten hvert år, og myndighetene er alltid i beredskap når russiske atomisbrytere er på vei langs Norge, i tilfelle det skulle skje en ulykke.
Denne gangen er Bellona ekstra bekymret på grunn av at båten som er på vei er så gammel.
– Russerne sier at det mest sannsynlig er den siste turen denne tar før den skal tas ut av drift, sier Bøhmer.