Hopp til innhold

Bristende samarbeid kan gi tomme skinner på Setesdalsbanen

Neste års kjøresesong for Setesdalsbanen står i fare. Vest-Agder-museet vil ikke samarbeide videre med Setesdalsbanens Venner, som i praksis holder banen i gang, og museet kan ikke alene drifte banen videre.

Video Kan bli stopp for Setesdalsbanen

VIDEO: Sørlandets nest største turistattraksjon er i fare.

Venneforeningen føler grunnlaget de har fått for at samarbeidet med museet ikke kan fortsette ikke henger på greip, mens museet ikke vil si hva roten til konflikten er.

Krøll på skinna

Agnete Kjellin

Direktør Agnete Kjellin vil ikke si mye om årsakene til at museet vil bryte samarbeidet med venneforeningen.

Foto: Per-Kåre Sanbakk / NRK

Banen eies av stiftelsen Setesdalsbanen og driftes av museet, som får hjelp av Setesdalsbanens Venner til driften.

Museet mener et betent samarbeidsklima er i ferd med å umuliggjøre videre samarbeid med venneforeningen og vurderer å gi opp samarbeidet.

– Det er gjensidige forventninger som er vanskelig å innfri. Men jeg vil ikke gå i detalj på dette, sier konstituert direktør Agnete Kjellin ved museet.

Hun sier imidlertid at det i lang tid har vært sprik mellom de to partene om hvordan banen skal driftes.

Kan ikke drifte banen alene

I praksis kan ikke den gamle og smale jernbanen fungere uten ildsjelene i Setesdalsbanens venner.

Museet vurderer sterkt om det skal si fra seg ansvaret det har for banen, ettersom museet ikke kan drifte banen alene.

– Ansvaret Vest-Agder-museet har påtatt seg med å drifte og forvalte vurderes sagt opp, sier Kjellin, men vil altså ikke gå i detalj om hvorfor museet ikke vil samarbeide videre med de frivillige.

– Fikk presentert anklageliste

Anne Bergit Jørgensen

Anne Bergit Jørgensen i venneforeningen mener museet dikter opp årsaker til å bryte med venneforeningen. Hun føler også at de frivillige har blitt holdt utenfor når det gjelder planlegging av driften.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Leder Anne Bergit Jørgensen i venneforeningen forteller derimot hvilke begrunnelser venneforeningen har fått for at samarbeidet ser ut til å ryke.

Ifølge Jørgensen presenterte Kjellin i et møte mellom partene i forrige uke en liste over arbeidsmiljøproblemer, der Kjellin tok opp ulike enkelthendelser der hun uttrykte misnøye med foreningens innsats og oppførsel.

Dette var ifølge Jørgensen som en anklageliste mot de frivillige å regne.

Føler seg sabotasjeanklaget

I forbindelse med at et reservelokomotiv ikke ble klart til årets kjøresesong skal en av de frivillige ha spurt en av de ansatte ved museet om hjelp, noe som ble tolket som at venneforeningen la seg opp i driften.

Et annet punkt Kjellin skal ha tatt opp var rot i garderobene. Ifølge Jørgensen i venneforeningen dreide det seg her om et enkelttilfelle da det ved en anledning lå igjen pizzaesker i garderoben.

Museumsdirektøren skal også ha gitt de frivillige skylden for at et verktøy en dag var borte. Jørgensen hevder verktøyet senere ble funnet igjen og at det i realiteten var en av de ansatte som hadde lagt det på feil plass.

Noe Jørgensen reagerer sterkt på er at venneforeningen nærmest skal ha blitt anklaget for sabotasje for at en bolt på et tidspunkt manglet i et lokomotiv.

– Hvis venneforeningen vil gå offentlig ut med det de mener er de velkommen til det. Dette får de stå for, sier Agnete Kjellin.

– Påskudd for å slippe ansvaret

Anne Bergit Jørgensen mener anklagene mot venneforeningen er påskudd museet bruker for å bli kvitt ansvaret for Setesdalsbanen.

– Det virker som Kjellin oppfatter at alt er galt med venneforeningen. Det virker som museet prøver å finne argumenter for å slippe ansvaret med Setesdalsbanen, sier Jørgensen.

– Det faller på sin egen urimelighet. Vi er en seriøs bedrift som driver sju museer og kan ikke forholde oss til påstander som dette, avfeier Kjellin.

Frykter full stans

Setesdalsbanen er Norges lengste turistbane og den nest største turistattraksjonen på Sørlandet og den eneste i Vennesla.

Setesdalsbanens Venner er redd for hva som vil skje med den tradisjonsrike banen om samarbeidet rakner.

– Hvis de ikke vil ha med venneforeningen så blir det ingen turistattraksjon. Da står det bare noen gamle vogner på en tomt oppi her. Slik det ser ut nå så blir det ikke kjøring, sier Jack Nielsen, som er nestleder i vennegruppa.

Eieren tror på fortsatt drift uansett

Line Vennesland

Line Vennesland har tro på at togene vil gå på Setesdalsbanen med eller uten museet og venneforeningen.

Foto: Per-Kåre Sanbakk / NRK

Line Vennesland, som leder stiftelsen som eier togsett og utstyr, er ikke like bekymret for fremtiden.

– Uansett om vi fortsatt vil være en del av Vest-Agder-museet eller om vi må se på en annen organisering, så er jeg ikke redd for Setesdalsbanens fremtid, sier Vennesland til NRK.no.

– Banen er unik i Norge. Den er lenger enn alle de andre og viktig for staten å ivareta, mener Vennesland.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 1,36 kr
Dyrest kl. 08 1,96 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,9 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5 %