Salget av sigaretter gikk markert ned i fjor. Forsker mener det betyr at loven om tildekking av tobakksvarer i butikkene har fungert etter hensikten.
I 2010 solgte norske dagligvarebutikker 1,66 milliarder sigaretter. Det er en nedgang på 54,4 millioner sigaretter, eller 3,2 prosent sammenlignet med 2009, melder NRK.
Les også:
Les også:
Kjøper ikke røyk på impuls
Leif Einar Narheim som driver Kvikk Storkiosk i Haugesund har merket at det selges mindre sigaretter. Til gjengjeld har han tredoblet snussalget de siste årene.
Narheim avviser bestemt forskernes teorier om at nedgangen i salget skyldes tildekkingen av sigaretter i butuikkene.
– Det er så tullete at det ikke går an å kommentere det en gang. Noen røyker et spesielt sigarettmerke eller tobakksmerke. Så kommer de inn til meg for å kjøpe det merket. De kommer ikke inn og får impulser om at «nå får jeg lyst på en røyk» fordi at ser en pakke Prince i hyllen, sier Narheim.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Narheim mener at tildekkingen ikke har virket i det hele tatt. Han tror nedgangen skyldes røykeloven og kampanjer mot røyking.
– Det er ikke in å røyke. Så har de flyttet dette over fra sigaretter til snus, mener kioskeieren.
– Spesielt stor nedgang i år
– Tallene fra Nielsen Norge viser at nedgangen er så sterk at den ikke kan forklares med økt helsebevissthet, dyrere røyk eller mer kjøp i utlandet, mener forskerne.
Forsker Hans Olav Melberg ved Universitetet i Oslo tror innføringen av loven om tildekking av tobakksvarer kan forklare nedgangen.
– Det ser vi fordi det har vært en spesielt stor nedgang i år i forhold til tidligere år, sier han.
Les også:
Les også:
Salget av snus øker
Han mener at mindre synlighet, og det å gjøre røyk til en spesiell vare, har påvirket enkelte grupper til å røyke mindre.
– Gruppene vi tenker på er de som ønsker å slutte, og ungdommer, sier Melberg.
Omsetningen av pipe og sigarettobakk gikk ned med 6,1 prosent, mens snus steg med 12.4 prosent. Dette var likevel en markant mindre vekst enn året før.