Hopp til innhold

Første spadestikk for Solasplitten

Første spadestikk for Solasplitten ble tatt i dag. Solaordfører Håkon Rege trodde ikke sine egne øyne.

Håkon Rege

Solaordfører Håkon Rege tok første spadestikk for Solasplitten onsdag formiddag.

Foto: Erik Waage / NRK

Etter tretti år på tegnebrettet ble i dag det første spadestikket for Solasplitten tatt. Nå starter byggingen av den nye hovedveien mellom Forus og flyplassen på Sola.

Solaordfører Håkon Rege kunne knappt tro sine egne øyne.

- Jeg har måttet klype meg i armen, og virkelig sett at gravemaskinene og alt er på plass, sier han.

Har tvilt lenge

Rege innrømmer at han har tvilt på at byggingen av Solasplitten skulle komme i gang.

- Nå har jeg snakket om dette siden jeg begynte i politikken i 1984, og da hadde de allerede vært diskutert lenge i Sola Kommune. Det har også vært diskutert med jevne mellomrom frem til nå i sommer, men nå står vi faktisk her og skal ta det første spadetaket, sier ordføreren.

Den nye veien skal bli fire kilometer lang og skal gå direkte fra forus til flyplassen med fartsgrense 80 km i timen. Fire hus må vike for veien, og 110 boliger er nå under vurdering for støyskjerming.

Det blir også en 300 meter lang kulvert nær Sola ungdomsskole som kommunen rett før sommenen sa ja til å betale.

- For innbyggerne sin del og for skolen fant kommunestyret i Sola ut at de ville bruke 30 mill på dette, sier ordfører Håkon Rege.

485 millioner

De resterende 485 millionene som byggingen av veien krever skal betales av bilistene på Nord-Jæren igjennom bompenger. Prisen har økt kraftig i løpet av de årene veien har vært diskutert, og i tillegg har det vært strid om trasévalget.

- Veien blir ikke helt der den skulle opprinnelig, men den starter der den skulle starte og ender der den skulle ende. Vi får være fornøyde med det, sier Rege.

En ting vil likevel ikke ordføreren gi seg på. Veien som skal frakte 18.000 biler i døgnet er foreløpig planlagt med to felt og midtdeler. For 28 millioner ekstra kan den få fire felt.

- Solasplitten må ha fire felt

- Det er en såpass liten pris i forhold til kostnaden for resten av splitten. Derfor hadde det vært feil å ikke bygge den helt ut med en gang, sier han, og påpeker at det blir mye dyrere å bygge på to ekstra felt senere.

Styringsgruppa for Transportplan Jæren møtes på fredag og skal avgjøre om veien får 2 eller 4 felter.