Vegdirektoratet foreslår såkalte lavutslippssoner i byene Bergen, Oslo og Trondheim. Målet er å få bilister som kjører forurensende dieselbiler til å skifte til bensinbiler.
– Vi må nok kreve noen tusenlapper pr. sesong for at avgiften skal kunne ha noen effekt, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen i Vegdirektoratet til Bergens Tidende.
Vil begrense lette dieselbiler
Vegdirektoratet har ifølge avisen kommet til at det ikke er nok å stanse de mest forurensende dieselbilene.
– Vi foreslo totalforbud for fire år siden og da var det tuftet på tunge dieselbiler. Det vi har fått kunnskap om nå, er at lette dieselbiler er den viktigste kilden til NO2-utslipp, sier Christiansen.
I Oslo har samferdselsbyråden allerede tatt til orde for at biler med dieselmotor kan få innkjøringsforbud i hovedstaden.
For et år siden foreslo en arbeidsgruppe i Oslo kommune forbud mot dieselbiler på dager med spesielt dårlig luft. Hensikten med forslaget er å bedre luftkvaliteten i Oslo. Forslaget har skapt politisk splid.
- Les også: Kan bli kjøreforbud for dieselbiler
- Les også: Uenighet om dieselforbud
Hjemmelen direktoratet ber om åpner for at eiere av biler med høye utslipp av nitrogenoksid (NO2) og ekssosstøv vil bli pålagt å betale gebyr for å kjøre i definerte bysoner. Til tross for at neste generasjon dieselbiler vil ha lavere utslipp av NO2, mener trafikkmyndighetene at loven må åpne for lavutslippssoner.