Hopp til innhold

Uenige om dieselforbud

En arbeidsgruppe i Oslo kommune foreslår forbud mot dieselbiler på dager med spesielt dårlig luft. Det skaper politisk splid.

Trafikk

Eiere av dieselbiler risikerer å måtte la bilen stå i vinter.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP

Astmatikerne jubler og mange bilister raser over forslagene arbeidsgruppen vil gjennomføre for å bedre Oslo-luften i vinter.

Restriksjonene arbeidsgruppen i Oslo kommune ser for seg når luftforurensningen i Oslo overskrider et visst nivå er:

  • Forbud mot all privat bruk av dieselbil.
  • Forbud mot å kjøre alene i bilen.
  • Innføring av par- og oddetallskjøring.
  • Forbud mot å kjøre gjennom byen med tungtransport.

– Vi er veldig positive til tiltakene. Jeg oppfatter dem som kraftige og gode tiltak, sier nestleder i Oslo SV Andreas Behring.

Se video lenger ned i artikkelen.

– For tidlig å konkludere

Bård Folke Fredriksen

Bård Folke Fredriksen.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix
Andreas Behring

Andreas Behring.

Foto: hans fredrik asbjørnsen / hans fredrik asbjørnsen

Arbeidsgruppen er underlagt byrådsavdeling for miljø og samferdsel, men fungerende byråd Bård Folke Fredriksen sier at det er altfor tidlig å konkludere om forslagene skal gjennomføres.

– Vi har ennå ikke fått inn effektberegningene av de tiltakene som er foreslått. Hvis vi skal gjennomføre akuttiltak mot luftforurensning, så må vi vite at tiltakene virker og ikke bare er slag i luften. De må ha effekt og være gjennomførbare.

Forslagene er nå sendt til politisk behandling, men forbudene er neppe aktuelle før neste vinter fordi Statens vegvesen vil utrede de praktiske konsekvensene for bilistene bedre.

– Det synes jeg er defensivt. Jeg mener vegvesenet bør tenke seg om en gang til, slik at unger kan puste inn frisk luft også i januar og februar, sier Behring.

– Vi må samarbeide med vegvesenet. Kanskje kan noe komme på plass, men de langsiktige planene er de viktigste, som å satse på bedre kollektivtrafikk og elbiler, sier Fredriksen.

Vil forby dieselbiler i Oslo

Fyller du med pumpa til venstre? Da kan du risikere å måtte la bilen stå de mest forurensede vinterdagene.

Ønsker mer informasjon

Libe Rieber-Mohn

Libe Rieber-Mohn.

Foto: Bjurn Avlesen

Arbeiderpartiet og Venstre er også positive til bilrestriksjoner, men de vil vite mer før de tar stilling til enkelttiltak.

– Det er litt for tidlig å si hvilke tiltak som bør innføres. Men det er helt klart behov for tiltak for å begrense bruken av dieselbiler, sier Aps påtroppende gruppeleder Libe Rieber-Mohn.

Arbeiderpartiet vil også at det skal koste å forurense.

– Vi mener at biler som forurenser mest, også må betale mest i bompengeringen, sier Aps påtroppende gruppeleder Libe Rieber-Mohn.

– Medieskapt hysteri

Carl I. Hagen

Carl I. Hagen.

Foto: Johannessen, Sara / Scanpix

Mest negativ at de politikerne Østlandssendingen har snakket med er Fremskrittspartiets gruppeleder Carl I. Hagen.

Han støtter kun restriksjoner dersom fordelene er større enn ulempene, og mener at de ikke er i nærheten i dette tilfellet.

– Forurensningen er jo langt lavere nå enn for 10–20 år siden.

Hagen støtter sin partifelle Jøran Kallmyrs utspill sist vinter, hvor han mente luftforurensningen var et medieskapt hysteri.

– Det har jeg stor forståelse for, sier Hagen.