Desember 1967 ble krysset åpnet med musikkorps og snorklipping.
- Les også:
- Les også:
En stolt mann den gang, var Kjell Backer, Han var prosjektleder for det nye krysset.
Store utfordringer
Backer forteller at krysset løste en av de største trafikkutfordringene i hovedstaden da det var ferdig.
Tiden var preget av gjenoppbygging etter krigen, og behovet var stort for utbygging av næringsliv, nye boliger og infrastruktur. Hovedveiene var Drammensveien, Mosseveien og Trondheimsveien.
De tre veiene og Oslo Havn måtte knyttes mot Jernbanetorget. Det ble lite debatt om løsningen og ifølge Backer fikk de mye ros for jobben de gjorde.
Hør Kjell Backer fortelle om bygginga av Bispelokket her.
Ingen betongkloss på peishylla
Det fantes ingen dataprogrammer for å regne ut alt som trengtes til byggingen, men regnestaven brukte Backer flittig.
Selv om en æra nå er over vil ikke Backer sikre seg en liten rest av ingeniørkunste å ha på peishylla.
– Den gir jo ikke noe mening med en liten betongkloss uten min forklaring, smiler han.
Nå skal trafikkedderkoppen rives som en del av det nye trafikksystemet i Bjørvika. Fredag 28. oktober er siste mulighet for å kjøre over trafikkmaskinen.