Torsdag 23. juni fikk politiet melding om at det brant i et vogntog i Oslofjordtunnelen. Brannen startet da vogntoget befant seg ca. 1800 meter inn i Oslofjordtunnelens østre del.
Ingen omkom, men 31 personer ble kjørt til lege eller sykehus. Situasjonen ble opplevd som svært dramatisk for dem som var inne i tunnelen.
Les:
| | |– Stort skadepotensiale
Nå skal Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) gjennomføre en sikkerhetsundersøkelse av trafikkuhellet i henhold til SHTs mandat.
– Vi skal eventuelt komme med innspill til forbedringer av sikkerheten i tunneler. Når slike ting skjer, som for eksempel brann, så er skadepotensialet stort, sier avdelingsdirektør for veiavdelingen i havarikommisjonen Rolf Mellum.
De skal særlig se på SHT vil se spesielt på overlevelsesaspekt, redningsarbeid og evakueringssituasjon. I tillegg til hvilke forhold som bidro til at brannen oppsto.
– Det var jo ingen som omkom i denne brannen, så vil vi sjekke om årsaken til at det gikk så bra skyldes godt arbeid eller om det var tilfeldigheter.
Rapport klar til neste sommer
SHT skal levere en rapport etter undersøkelsene som skal være ferdig innen juni 2012.
– Det tar lang tid å gjennomføre en slik undersøkelse. Det er mye som skal snus og vendes på. Det betyr ikke at vi ikke kan bli ferdig før tiden, men vi ønsker god kvalitet. Dessuten er det mange som er berørt og det er mange som skal uttale seg, sier Mellum.
Når rapporten er ferdig skal SHT komme råd til de som eventuelt kan bedre sikkerheten eller spre informasjon om de gode rutinene videre.
Motorhavari
Siden ulykken 23. juni har Follo politidistrikt, Statens vegvesens ulykkesgruppe i Akershus og Statens havarikommisjon undersøkt restene av vogntoget.
Les også:
|Det har vært spekulert i at det er den bratte tunnelen som har ført til for varme bremser og som videre utløste brannen. Nå viser det seg at brannen skyldes motorhavari.
Vogntoget var lastet med returpapir.
Oslofjordtunnelen er en 7,3 kilometer lang undersjøisk tunnel som går mellom Sætre på Hurumlandet og Drøbak i Frogn.