Hopp til innhold

- Ren flaks at det går bra

Folk som ringer nødnummeret 113 i Osloregionen kan bli stående i kø uten å få svar. Noen ganger er det flaks at det går bra, mener tillitsvalgt.

Ambulanse ved institusjon

AMK-sentralen betjener alle innbyggere og besøkende i Oslo og Akershus. De har også regionalt ansvar for Helse Sør-Øst.

Foto: Øzgur Tufan / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Årsaken er at det ikke er nok folk til å svare på nødanrop og til å få unna ambulanseoppdrag.

AMK i Oslo og Akershus mener situasjonen er så kritisk at det i perioder er ren flaks at det går bra.

Stadig flere oppdrag

Ikke engang dobbelt bemaninng på AMK vil løse problemet, hvis ikke ambulansetjenesten samtidig får friske midler, sier hovedtillitsvalgt for sykepleierne ved AMK og ambulansjetjenesten i Oslo og Akershus, Rune Gehrken til VG.

Ifølge Gehrken har oppdragsmengden økt med mellom fire og seks prosent hvert år de siste seks, syv årene. Det tilsvarer en økning på omtrent 6500 flere oppdrag i året.

– Vi forsøker å utnytte ressursene på smartest mulig måte, men greier ikke ta igjen aktivitetsøkningen, sier konstituert leder for AMK i Oslo og Akershus, Gunnar Farstad til avisa.

Han sier det i perioder er ren flaks at det går bra.

Unødvendig nødsamtaler

Den gjennomsnittlige svartiden på 113-telefonen cirka 15 sekunder. På enkelte dager kan ventetiden være lenger på grunn av stor pågang.

– Av alle henvendelsene vi har i løpet av et år er det kun et fåtall som ikke kommer gjennom til AMK, sier Olav Røise, leder av akuttklinikken ved Oslo Universitessykehus.

Artikkelen fortsetter under bildet

Olav Røise, Ullevål universitetssykehus

Mange av de nødsamtalene som AMK mottar er unødvendige, sier Olav Røise, leder av akuttklinikken ved Oslo Universitessykehus.

Foto: NRK

I tillegg forteller han at en stor andel av nødsamtalene som kommer inn er unødvendige.

– Dessverre er mange av de nødsamtalene som AMK mottar unødvendige. For eksempel ringer folk som er deprimert, som ikke vet hvem andre i helsevesenet de kan kontakte.

– I tillegg er det mye helgefyll i Oslo. Før var det mer vanlig at kameratene tok seg av deg hvis du ble for full. Enten kjørte de deg hjem eller til legevakten, mens nå virker det som det er enklere og mer vanlig å ringe AMK.

Øker kapasiteten

AMK-sentralen betjener alle innbyggere og besøkende i Oslo og Akershus. De har også regionalt ansvar for Helse Sør-Øst. Nå øker ambulansetjenesten kapasiteten for å møte den økende arbeidsmengden.

– Våre AMK-operatører har en svært krevende oppgave med stort arbeidspress i kritiske situasjoner. Fordi arbeidsmengden har økt, utlyser vi nå flere stillinger som AMK-operatører og fagarbeidere i ambulansetjensten, avslutter Røise.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.