SE OGSÅ: |
ALT OM: |
I juli i år passerte rundt en halv million biler over den nye Svinesundbrua.
- Vi regner med at det eksakte tallet er rundt 500 000 betalende, som har benyttet den nye brua, sier Vägverkets projektleder Kjell Mårtensson til NRK Østfold.
I tillegg regner han med at det er enkelte som har kjørt over brua uten å betale, og som i en senere sammenheng vil få en regning tilsendt.
Nærmere en halv million betalende har passert bomstasjonene ved den nye Svinesundbrua i juli i år. Foto: Rainer Prang, NRK
Rekordtrafikk
På den nye brua har det vært registrert 28 000 kjøretøy på et og samme døgn i år, og det er ny rekord på Svinesund.
Den nye brua har imidlertid en kapasitet pr. døgn på 40 000 kjøretøy, så fortsatt er det mer kapasitet å utnytte.
Stor trafikk på gamle Svinesund bru
Også på den gamle brua over Svinesund har trafikken vært stor i juli.
- Vi regner med at et sted mellom 200 000 og 240 000 kjøretøy har passert over den gamle brua. Fortsatt er det gratis å kjøre over gamlebrua til Sverige, og det er trolig det som gjør at trafikken fortsatt er såpass høy der, sier Mårtensson.
Fra Sverige til Norge er det bompengeinnkreving, og i juli var det 82 000 som betalte avgift.
Full bompengeinnkreving ved nyttår
På grunn av at svenske myndigheter plasserte en bomstasjonen ved den gamle brua som var ulovlig, er det fortsatt mulig å kjøre gratis til Sverige.
- Jeg regner med at vi ved nyttårstider også har bompengeinnkrevingen klar for innreise til Sverige over den gamle brua, men dette er et spørsmål det norske vegvesenet tar seg av, sier Mårtensson.
Svenskenes ulovlige bomstasjon skal flyttes til norsk side, og vegvesenet skal rådføre seg med Halden kommune for å få regulert området ved den gamle E6, slik at det blir plass til ytterligere en bomstasjon.
Gamlebrua tar en tredjedel av trafikken
Vegmyndighetene regner med at de aller fleste vil benytte den nye brua over Svinesund på vei til og fra Norge i fremtiden.
- En del av de reisende fra Halden vil fortsette å bruke den gamle brua, når de skal over på Svinesund i Sverige å handle, sier Kjell Mårtensson.
Vägverket har i sin prognose tatt høyde for at rundt en tredjedel av trafikken også i fremtiden vil gå på den gamle brua, mens de resterende velger den nye brua.