Oktant
Oktanten ble brukt i den tidlige seilskutetiden. De var større enn denne her, og var ofte i ibenholt med elfenben. Den på bildet er fra ca. 1850, og er av messing med sølvrand. Dette er den siste utgaven av oktant. Oktanten gikk deretter over til å bli sekstant. Instrumentene ble brukt til å ta lengdegradene og måle solhøyden, for deretter å kunne navigere etter kartet.
Plimsollmerke
Samuell Plimsoll var en kullhandler fra Bristol. Båtene som kom inn til brygga var ofte gamle, og ble alt for tungt lastet. De ble gjerne lastet til over ripa. Det fantes den gangen ingen restriksjoner på hvordan et fartøy skulle lastes. Samuell Plimsoll så seg lei av dette, og fant da opp dette plimsollmerket. Han kjempet i mange år for å innføre merket, møtte mye motstand, men vant til slutt fram.
Natthuskompass
Natthuskompass var vanlig på alle handelsfartøy og passasjerskip. Navnet natthuskompass kommer av at det var i bruk om natta. Det skulle være mørkt i styrhuset slik at rormannen kunne se ut. Det var derfor montert et lys som bare lyste opp kompasset. I dag er ikke natthuskompass i bruk lenger. Natthuskompass er i dag erstattet med elektronisk utstyr.
Maskintelegraf
Maskintelegrafen bestod av en sender, og en mottaker. Mottakeren stod på skottet i maskinen hvor maskinisten jobbet, og senderen i styrhuset. Kommunikasjonen fungerte på følgende måte: Vakthavende styrmann gav signal ved hjelp av en håndspak i styrehuset, og denne satte samtidig viseren på svartelegrafen i maskinen i samme stilling. Maskinsjefen kvitterte for mottatt ordre ved å gi samme signal tilbake.