Hopp til innhold

Minner fra gamle fartøy

Kapteiner på gamle skuter og fartøy hadde litt andre hjelpemidler enn det som brukes i dag. Vi har vært på besøk hos fartøymagasinet i Tønsberg, og sett på gammelt fartøyutstyr. I artikkelen får dere se noen av gjenstandene dere har hørt om på radioen denne uken.

Skipet Kong Haakon

Skipet Kong Haakon ble bygget i 1873, og har vært brukt som hurtigruteskip.

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Oktant

Oktanten ble brukt i den tidlige seilskutetiden. De var større enn denne her, og var ofte i ibenholt med elfenben. Den på bildet er fra ca. 1850, og er av messing med sølvrand. Dette er den siste utgaven av oktant. Oktanten gikk deretter over til å bli sekstant. Instrumentene ble brukt til å ta lengdegradene og måle solhøyden, for deretter å kunne navigere etter kartet.

Oktant

Oktant laget av messing.

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Plimsollmerke

Samuell Plimsoll var en kullhandler fra Bristol. Båtene som kom inn til brygga var ofte gamle, og ble alt for tungt lastet. De ble gjerne lastet til over ripa. Det fantes den gangen ingen restriksjoner på hvordan et fartøy skulle lastes. Samuell Plimsoll så seg lei av dette, og fant da opp dette plimsollmerket. Han kjempet i mange år for å innføre merket, møtte mye motstand, men vant til slutt fram.

Primsollmerke

Plimsollmerket var et hjelpemiddel for ikke å laste for mye på båten.

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Natthuskompass

Natthuskompass var vanlig på alle handelsfartøy og passasjerskip. Navnet natthuskompass kommer av at det var i bruk om natta. Det skulle være mørkt i styrhuset slik at rormannen kunne se ut. Det var derfor montert et lys som bare lyste opp kompasset. I dag er ikke natthuskompass i bruk lenger. Natthuskompass er i dag erstattet med elektronisk utstyr.

Natthuskompass

Natthuskompass var et kompass med lys. Lyset skulle bare lyse opp kompasset, og ikke forstyrre rormannen.

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Maskintelegraf

Maskintelegrafen bestod av en sender, og en mottaker. Mottakeren stod på skottet i maskinen hvor maskinisten jobbet, og senderen i styrhuset. Kommunikasjonen fungerte på følgende måte: Vakthavende styrmann gav signal ved hjelp av en håndspak i styrehuset, og denne satte samtidig viseren på svartelegrafen i maskinen i samme stilling. Maskinsjefen kvitterte for mottatt ordre ved å gi samme signal tilbake.

Maskintelegraf

Maskintelegraf

Foto: Arne Petter Wallin Marthinsen / NRK

Uketema: Fartøy - seilskutekapteinens verktøy

Uketema: Fartøy - primsollmerke

Uketema: Fartøy - natthuskompass

Uketema: Fartøy - maskintelegraf

Uketema: Fartøy - kiste