Hopp til innhold

Fjord Line har inngått endelig avtale med Langesund

Fjord Line har i dag inngått endelig avtale med Grenland Havn om å benytte Langesund Fergeterminal som anløpssted for rederiets to nye cruiseferger.

Fjord Line

Slik vil de nye ferjene som skal gå fra Langesund neste høst se ut. I dag inngikk Fjord Line og Grenland Havn den endelige avtalen.

Foto: Fjord Line

Det skriver rederiet i en pressemelding som ble sendt ut torsdag ettermiddag.

Som et ledd i avtalen skal Langesund oppgradere havnen for å kunne ta i mot de store skipene. Dette er estimert til å kost rundt 75 millioner kroner.

Rederiet sier at daglige seilinger vil starte neste høst, når det første av de nye skipene er klar for drift.

Ingvald Fardal

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Foto: Fjord Line

– Avtalen er en milepæl i vårt arbeid for å sikre skipene anløp til en sentralt beliggende havn i den sørøstlige delen av landet der vi føler oss velkommen. Administrasjonen i Grenland Havn og alle øvrige involverte har gjort en enestående innsats for å legge til rette for et langsiktig og godt samarbeid, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

Ingen løsning i Kristiansand

Administrasjonen i Fjord Line har forsøkt å komme til enighet med Kristiansand Havn om et avtaleverk for anløp med cruisefergene, samt kompensasjon for utestengelse fra havnen i 2009.

Partene kom ikke til enighet, og nå satser Fjord Line for fullt i Langesund.

- Kristiansand Havn kom oss ikke i møte innenfor den frist vi måtte sette for å ha tilstrekkelig tid til planlegging og tilrettelegging av forholdene i de aktuelle havnene. Dermed falt dette alternativet bort. Kristiansand Havn har heller ikke i ettertid kommet frem med forslag som har gitt grunn for å endre på beslutningen om å seile til Langesund. Som tidligere opplyst kommer vi imidlertid til å videreføre driften av Fjord Line Express-linjen mellom Kristiansand og Hirtshals i sommermånedene, sier Fardal.

Glade og fornøyde

Finn Flogstad

Finn Flogstad, direktør i Grenland Havn.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Finn Flogstad, direktør i Grenland Havn, er svært fornøyd med at avtalen nå er endelig.

– Dette er nesten som å gå opp til eksamen. Det er noe som du har forberedt og jobbet for over langt tid, og når du endelig for gjort det så er du selvfølgelig veldig glad, samtidig så er du litt utladet. Vi er veldig glade og fornøyd med at vi har kommet dit vi er nå, sier Flogstad til NRK.no.

Spekulasjoner

– Det har vært flere spekulasjoner i det siste. Var du redd for at det ikke skulle bli noe av avtalen?

– Vi har fått spørsmål om vi har vært nyttige idioter for Fjord Line. Vi fikk en kommersiell forespørsel, og det har vi jobbet systematisk med hele tiden, og har hatt en veldig god dialog med Fjord Line. Vi har hatt stor tro på dette siden vi ble kontaktet tidlig i februar.

– Arbeidet startes umiddelbart

– Hva må gjøres med havneområdet for å få det godt nok?

– Nå må vi bygge om terminalen i Langesund. Det er en jobb til 75 millioner kroner som står foran oss, og vi har ikke allverdens av tid, så arbeidet blir satt igang umiddelbart.

– Er veiene og infrastrukturen i området tilfredsstillende?

– Vi har gjennom ferjedriften som har vært ute i Langesund gjennomført en rekke ting sammen med Bamble kommune og Statens Vegvesen, slik at det trafikkale er blitt betydelig bedre. Så får det være en diskusjon fremover, hvordan man eventuelt skal gripe det an i det videre løpet. Det har jo vært diskusjoner om mulig tunnel, og det skulle ikke forundre meg mye om den diskusjonen kommer opp igjen.

– Ferjesatsing fra Langsund har ikke gått så bra tidligere. Hvor sikker er du på at dette blir en suksess?

– Det er kun historien som viser hvor sikker man kan være, men nå er det et ferjeselskap som har betydelig kapital, de er profesjonelle drivere. De har allerede ruter, de har fartøy og en organisasjon, så vi kan vanskelig være mer trygge enn vi er for øyeblikket.