– Vi tror ikke dette er rett vei å gå for å få ned ungdomsulykkene i trafikken, sier Bente Skjetne direktør ved trafikkopplæringsseksjonen i Vegdirektoratet.
Mens diskusjonen tidligere har dreid seg om å begrense bilkjøring for unge mennesker, vil Trygg Trafikk gå helt motsatt vei.
Målet er å gi dem mer erfaring bak rattet for å redusere antall ulykker.
Men vegdirektoratet har avslått søknaden fra trafikksikkerhetsutvalget i Nord-Trøndelag om å prøve ut ordningen.
– Vil ikke eksperimentere med ungdom
Ifølge forslaget vil det graderte førerkortet få begrensinger.
Blant annet vil 17-åringen ikke få lov til å kjøre om natten eller ha med seg jevnaldrende passasjerer.
– Det er stor usikkerhet knyttet til det å kjøre alene når man er under 18 år. Vi har ingen forskning som viser at det har effekt. Vi vil ikke eksperimentere med unge sjåfører, sier Skjetne.
Det er beregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som viser at mer erfaring bak rattet vil kunne redusere ungdomsulykkene, ifølge Trygg Trafikk.
– Forskningen sier ulike ting. Transportøkonomisk institutt har gått sammen med oss og er enig i prøveprosjekt, sier Idar Ertsås i Trygg Trafikk.
– Tror mer på gulrot enn pisk
Trafikklærer Rune Groven i Steinkjer er enig i forslaget og tror prosjektet kunne ha ført til at ungdommene ha starte tidligere med øvelseskjøring.
– Jeg har jobba i mange år som sjåførlærer og det har alltid vært sånn at ungdommene starter med bilkjøring et halvt år før de vil kjøre opp. Det er for seint, sier Groven.
I dag kan ungdommer over 16 år øvelseskjøre sammen med noen som har hatt lappen i fem år.
– Jeg tror ungdommene hadde fått motivasjon til å starte med øvelseskjøringen tidligere om de kunne kjørt alene når de var 17,5 år. Jeg tror at denne regelen kunne skapt flinkere sjåfører, sier Groven.
– Vi har tro på at ungdommene får en bedre risikoforståelse jo tidligere de starter med bilkjøring. Vi har mer tro på å bruke gulrot-tankegangen, enn pisken, sier Ertsås.
– Ville ha starta tidligere
Unge bilførere blir i dag vurdert strengere enn andre bilister, blant annet med dobbelt prikkbelastning. Det er også et mål fra veimyndighetene om at ungdom skal måtte dokumentere 140 timers øvelseskjøring før de får lappen.
Stian Madsen Strand er 17 år og driver med øvelseskjøring i Steinkjer. Han jobber med å treffe rett gir og få en bedre trafikkforståelse.
– Jeg tror ikke jeg hadde vært kvalifisert til og fått et gradert førerkort når jeg var 17, 5 år siden jeg starta med øvelseskjøringa alt for seint. Men hvis regelen var gyldig ville jeg ha starta tidligere, sier Stian Madsen Strand .