Prisen ble delt ut i Tokyo, der ledere fra den internasjonale reiselivsbransjen er samlet under World Travel Tourism Councils.
– Det er helt utrolig. Vi har faktisk vunnet prisen som er en av de mest profilerte prisene innen reiselivsbransjen globalt, jubler Gunhild Bellsli Reinskou, som er markedssjef i Destinasjon Røros.
- LES OGSÅ: Verdensarven kan vokse på Røros
Roser destinasjonsutviklinga
Målet med utdelingen er å løfte fram turistmålene som er best innen bærekraftig reiseliv.
Tourism for Tomorrow deles ut i fire kategorier, og Røros gikk til topps i kategorien Destination Stewardship.
– Det handler om destinasjonsutvikling og hvordan man trekker de ulike aktørene sammen, forklarer Reinskou til NRK.
I juryens begrunnelse trekker de blant annet fram Destinasjon Røros sin innsats for kompetanse- og vertskapsløft, synliggjøring av lokalmat, bærekraftig nærings- og produktutvikling og miljøsertifisering.
- LES OGSÅ: Utvidet Unesco-området på Røros
(Saken fortsetter under bildet)
Kan gi viktig oppmerksomhet
I finalen konkurrerte Røros mot en destinasjon i Japan og en destinasjon i Indonesia.
Prisen kan nå føre til at flere turister tar turen til Norge.
– Dette kan bety masse for internasjonal markedsføring og salg av Røros som reisemål, og vil kunne gi ringvirkninger for Trøndelag og Norge, sier May Britt Hansen, som er reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv.
Ordføreren har bestilt bløtkake
Dette er den andre store, internasjonale prisen som Røros har blitt tildelt i løpet av kort tid. I fjor ble de kåret til Beste Destinasjon, også da på grunn av sin bærekraftige destinasjonsutvikling.
Røros-ordfører Hans Vintervold har allerede bestilt bløtkake til rådhuset.
– Det er absolutt grunn til å feire nå. Vi skal bruke prisen for alt den er verdt, og kanskje få innpass i en del nye marked, sier han til NRK.
Det håper også markedssjef Reinskou, som roser samarbeidet blant medlemmene i Destinasjon Røros.
– Det er mye som har blitt gjort de siste åra, og dette er en lagseier over alt annet.