Hopp til innhold

Vil skjerpe dekkravene

Vegdirektoratet vurderer å skjerpe kravene til dekk for tunge kjøretøy i Norge.

Lenebakken

Utenlandske vogntog med harde vinterdekk blir ofte stående fast på norske vinterveier.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Mange utenlandske vogntog får problemer på norske vinterveier, og i går fortalte NRK hvordan en boggibil med dekk vanlig sør i Europa skled mye lenger enn den med norske vinterdekk. Nå kan kravene bli skjerpet.

Dypere dekkmønster

– Allerede neste vinter kan det blir strengere krav til mønsterdybde i dekkene, sier Kjell Bjørvik i Vegdirektoratet.

På Lånkebanen igår var det lett å se hvilke dekk som hadde best veigrep, og som klarte å stoppe raskest på isete vintervei. Myke nordiske vinterdekk var klar testvinner.

Testen overrasket heller ikke direktør Kjell Bjørvik, som nå vurderer å skjerpe kravene til hvilke dekk tunge kjøretøy kan bruke om vinteren i Norge.

– Det som er viktig for framkommeligheten er ofte mønsterdybden, spesielt på drivende dekk. Der har svenskene innført strengere krav enn oss. De krever nå en mønsterdybde på fem millimeter, mot tre millimeter her i landet, sier Bjørvik.

Må overbevise EU

Men Vegdirektoratet er klar på at det må grundigere tester til.

– Da vil vi finne ut hva kan skjerpe av krav her i Norge. Det er viktig at ikke EU opp fatter det slik at vi lager handelshindringer ut av dette. Vi må dokumentere at dette er viktig for trafikksikkerheten i Norge, sier Kjell Bjørvik til NRK.

Han viser til at det på fjelloverganger i Sveits, Tyskland, Frankrike, Østerrike og Italia ofte er like vanskelige kjøreforhold som i Norge om vinteren.

– Så vi kan ikke si at vi har så veldig spesielle kjøreforhold om vinteren. Men utenlandske vogntog er fortsatt overrepresentert i forhold til å bli stående fast i Norge. Derfor er jo dette fortsatt et problem, understreker Kjell Bjørvik.

Som altså håper å innføre strengere krav til mønsterdypde allerede neste vintersesong.

Ønsker strengere krav

Oppfatningen blant de som så dekktestene på Lånkebanen var klar - særlig om dekk mer typisk sør i Europa.

– Disse dekkene bør kanskje ikke være på norske vinterveier. Vi burde stille krav til hvor harde dekkene skal være på norske vinterveier, sier Ivar Hoel i Statens vegvesen.