Fylkesmannen avdekket flere kritikkverdige forhold ved NAV Lerkendal under et tilsyn mellom februar og september i år.
- Les også:
Har fulgt retningslinjer for slavisk
Tilsynet viser blant annet at brukerne ikke har fått den individuelle behandlingen de har krav på.
– Fylkesmannen kritiserer at vi har fulgt prosedyrer og retningslinjer for slavisk. Vi har ikke sikret individuell behandling, sier kommunaldirektør for helse i Trondheim kommune, Helge Garåsen.
- Les også:
Retningslinjene er veiledende, men man skal gjøre en individuell vurdering av folks behov.
– Dette er viktig fordi folk er forskjellige, og behovene er forskjellige.
Gjelder trolig flere NAV-kontor
Kommunaldirektøren tror dette også kan gjelde de andre NAV-kontorene i byen.
– Vi ser ingen grunn til å tro at det er forskjell på kontorene, sier Garåsen.
Kommunalråd for Høyre i Trondheim, Yngve Brox, er skuffet over at folk ikke får god nok hjelp hos NAV.
– Dette handler om rettssikkerheten for brukerne, de skal være sikker på å få riktig hjelp til riktig tid.
- Les også:
– For dårlig opplæring
Årsaken til at det er gjort feil hos NAV er ifølge kommunaldirektør Helge Garåsen at ledelsen ikke har vært klare nok i beskjedene til de som jobber på NAV.
Også Høyres Yngve Brox tror dette handler om for dårlig opplæring.
– Det har trolig vært for lite fokus på å gjøre ting på rett måte, jeg hadde forventet at dette var i orden.
Alle de ansatte ved alle NAVs kontorer i Trondheim får nå opplæring.