Hopp til innhold

Dette blir fortsatt strengt forbudt

Jørn Betten og vannskuterkompisene må fortsette å bryte norsk lov når de kjører vannskuter i verdens sterkeste malstrøm. I dag ble vannskuterforbudet vedtatt opprettholdt av Kongen i statsråd.

Video Vannskuter i Saltstraumen

For Jørn Betten og Eirik Pedersen er vannskuterne et framkomstmiddel, på linje med en motorsykkel.

– Vi får nå en forskrift som opprettholder lovens hensyn til sikkerhet og miljø, samtidig som den fortsatt gir kommunen mulighet til å åpne opp for kjøring der dette ikke kommer i konflikt med disse hensynene, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Like fornøyd er ikke vannskuterentusiast Jørn Betten i Bodø, som har vannskuterkjøring som hobby.

– Myndighetene stikker hodet i sanden. De følger ikke med i timen, og kan umulig vite noe om vannskutere. Moderne, selvflytende vannskutere er mye mer sikre enn fritidsbåter. Og mye mer miljøvennelig. De er svært stillegående og har lave utslipp, sier Jørn Betten.

Jørn Betten kjører vannskuter i Saltstraumen

For Jørn Betten er vannskuteren et framkomstmiddel, på linje med en motorsykkel.

Foto: Ola Helness / NRK

For Betten er vannskuteren et framkomstmiddel, på linje med en motorsykkel eller en småbåt.

– Vi kjører ikke vannskuter for å provosere politiet eller publikum. Vi kjører for å komme oss ut på sjøen. Jeg bruker den som en båt. Den er super å fiske fra. Går du på YouTube ser du masse videoer folk som fisker på vannskutere, sier Betten.

Nå håper han hjemkommunen Bodø søker om dispensasjon fra forbudet, og slik bli en foregangskommune.

– Det er en unik mulighet. Dersom Bodø åpner opp for vannskutere på lik linje med fritidsbåter vil de få kontroll, og folk slipper å snikkkjøre, sier Betten til NRK.no.

Trer i kraft 1. juli

I dag ble det kjent at Miljøverndepartementet opprettholder forbudet mot bruk av vannskutere. Den nye forskriftene, som i all hovedsak er lik det gamle forbudet, vil tre i kraft 1. juli.

Vannskuterimportør og entusiast Carl Jacob Johansen, som selger 100 vannskutere i året og driver opplæring og arrangerer vannskutertreff over hele landet, har i flere år sloss mot myndighetene for å få opphevet forbudet.

Han mener Miljøverndepartementet har glemt jussen når de nå omgår internasjonalt regelverk.

– Det nye forbudet hjelper lite. Forskriften er fortsatt i strid med EØS-avtalen, sier han til NRK.no.

Flere vannskuterførere i Norge har blitt bøtelagt for ulovlig kjøring, men bøtene er satt i bero av Riksadvokaten i påvente av en avklaring.

Denne avklaringen mener Miljøverndepartementet er på plass.

Lang og kronglete vei

Vannskuterregelverket er kronglete. Siden 2000 har all bruk av vannskuter vært forbudt i Norge med unntak av steder som har dispensasjon fra kommunen.

ESA, Eftas overvåkingsorgan, har i flere år hatt til vurdering om norsk lovgivning på området er i tråd med EØS-reglene. I 2009 slo ESA fast at det norske forbudet mot vannskutere er i strid med EØS-avtalen.

Departementet: – Farlige farkoster

Vannskuterkjøring i Saltstraumen

Det går i over 100 kilometer i timen når vannskuterne nå er kommet på vannet. Politiet tror kjøringen kan føre til farlige situasjoner på havet. Selv mener vannskuterentusiastene at dette er tryggere enn en vanlig småbåt. Her Eirik Pedersen fra Bodø.

Foto: Ola Helness / NRK

Nå har Kongen i statsråd vedtatt at det norske regelverket er forenlig med EØS-avtalen.

Reglene er begrunnet i miljø- og sikkerhetshensyn fordi vannskutere benyttes på en annen måte enn den typiske fritidsbåt og dermed utgjør en større risiko for miljø og sikkerhet.

– Vannsutere er vesensforskjellige fra båter når det gjelder støy, sikkerhet og hensynet til dyre- og plantelivet. Vannskutere brukes primært til kjøring med fokus på høy fart, hurtig akselerasjon, krappe vendinger og hopp. Dette gir blant annet lyd med høy frekvens av varierende intensitet, og det utgjør også en stor ulykkesrisiko. Det er derfor både hensiktsmessig og nødvendig med et generelt forbud, skriver departementet.

Departementet har likevel kommet ESA i møte på noen punkter. Mens det tidligere sto at kommunene kunne søke om dispensasjon fra forbudet, er nå slik at kommunene søke om en slik dispensasjon.

Dette gjelder kun for de områdene hvor det fra før ikke er lagt ned totalforbud. Den nye forskriften inneholder et kart over områder der kommunene ikke har lov til å åpne for vannskuterkjøring. Her er miljø- og sikkehtshensynene vurdert på forhånd.

Sårbare områder for vannskuterkjøring

I områdene merket med rødt vil det ikke være mulig for kommunene å søke om dispensasjon for vannskuterkjøring.

Foto: Miljøverndepartementet

Miljøverndepartementet ber nå kommunene vurdere dispensasjoner opp mot naturmangfoldslovens alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk. Det er slike vurderinger som skal ligge til grunn for tillatelser.

Sendt ut på høring

Utkastet til den nye forskriften ble sendt på høring i EØS og nasjonalt i mars 2011. Departementet mottok en rekke høringsuttalelser.

Basert på høringsuttalelsene, ble utkast til kongelig resolusjon og revidert utkast til forskrift forelagt departementene i november 2011. Både politidirektoratet, Klima- og forurensningsdirektoratet, og flere av landet fylkesmenn var positive til at forbudet skulle opprettholdes.

Nærings- og handelsdepartementet er i mot det generelle forbudet. De mener at det bør være like regler for ferdsel med vannscooter som med andre fritidsfartøy.

Video Villmannskjøring med vannskuter

Villmannskjøring med vannskuter